Johtaminen (hybridityö)
Koulutus
Oppiminen osana työelämää myös hybridiaikakaudella
Kuva: Unsplash
Osaamisen johtaminen ja monipuolisten oppimistilanteiden mahdollistaminen työpaikalla on tärkeää edelleen hybridityöskentelyn, eli fyysisen työpaikalla tapahtuvan työskentelyn ja etätyöskentelyn yhteismallin, aikana. Työnteon paikkariippumattomuus haastaa luonnollisia, oppimistilanteita, esimerkiksi toisilta oppimista, ja siten niiden varmistamiseen on syytä kiinnittää huomiota.
Oppimisen tarve työssä ei lopu, vaikka kasvokkaiset kohtaamiset
vähenevät. Sen sijaan, tarpeen voida ajatella jopa kasvavan
muuttuvien työskentelytapojen vaikutuksesta. Tyypillisesti
oppiminen työpaikalla on monimuotoista – ja siitä tulee
jatkossakin pitää huolta.
Osaamisen ja oppimiskulttuurin johtaminen on organisaation
toiminta- ja kilpailukyvyn vahvistamista ja varmistamista
osaamispohjan avulla. Suurin osa oppimisesta työpaikalla
tapahtuu työtehtävien kautta, mutta oppimista tunnistetaan
lisäksi esihenkilön ja työntekijän välisen kommunikaation,
vertaisoppimisen tai vaikkapa palautteenannon ja perehdytyksen
yhteydessä.
Työpaikka tarjoaa myös tärkeitä oppimistilanteita
muun muassa hiljaisen tiedon kannalta ns. luonnollisissa
kohtaamisissa, kuten käytäväkeskusteluissa tai kahvihetkissä.
Usein työpaikalla järjestetään lisäksi ajoittain muodollisia koulutustilanteita,
joissa hankitaan esimerkiksi uutta substanssiosaamista;
tietoja ja taitoja työtehtävää ajatellen. Edelleen
oppimista tapahtuu työpaikalla muun muassa harjoittelu- ja
mentorointiohjelmien tai urapolkumahdollisuuksien kautta. Voidaankin
siis todeta oppimisen olevan läsnä työssä ja työpaikalla
kokonaisvaltaisesti.
Kuva: Pexels
Reflektio ja dialogi aikuisen oppijan perustarpeena – oli oppimisen paikka mikä tahansa
Toisinaan oppiminen työpaikalla mielletään ainoastaan
työnantajan järjestäminä, muodollisina koulutustilaisuuksina
ja suorittavana opiskeluna. Koulutustilanteiden sijaan oppimisen
painoarvoa olisi tärkeää suunnata tietoisesti ja systemaattisesti
työssä enemmän toisilta oppimiseen, työtehtävien
haasteellisuuden ja vaihtelevuuden varmistamiseen
sekä itsenäiseen, työn reflektointiin – siis ajattelun aikaan.
Aikuisen oppimisesta keskusteltaessa on ymmärrettävä sen
olevan ammatillista kehittymistä laajempaa, kokonaisvaltaista
kasvua. Tietotaidon ja substanssiosaamisen kerryttämisen
lisäksi se on itsen toteuttamista, merkityksellisyyden
vahvistamista, sosiaalista eheyttä, työllistettävyyttä ja aktiivista
kansalaisuutta.
Voidakseen omaksua uusia asioita, aikuinen peilaa ja tutkii
opittavaa asiaa suhteessa olemassa olevaan kokemukseensa,
joka on subjektiivinen. Subjektiivisuus tekee tiedon
suoran siirtämisen mahdottomaksi, ja asettaa itsensä kautta
tapahtuvan ajattelun ykköseksi – jotta opittavan asian voi
sisäistää. Tutkiva ote aikuisella oppijalla lisää tietoisuutta
itsestä, mikä taas on toiminnan ja käyttäytymisen muutoksen
edellytys. Mikäli ajattelutyöhön ei ole mahdollista käyttää työpaikalla
aikaa, usein käyttäytymisen muutos näyttäytyy pienempänä
tai sitä ei tapahdu, ja esimerkiksi työssä on helpompi
palata vanhoihin rutiineihin.
Ei ole olemassa yhtä tapaa hyödyntää hybridityön etuja oppimisessa.
Reflektio, eli omien kokemuksien tutkiminen uuden löytämisessä
on oleellista, mutta lisäksi aikuinen kaipaa oppiakseen
dialogia. Dialogilla usein viitataan ainoastaan keskusteluun
vuorovaikutuksen menetelmänä, mutta puhtaimmillaan se
on syvemmän ymmärryksen ja oivallusten löytämistä yhdessä.
Dialogi korostaa kumppanuutta maailmassa, jossa ihminen on
oppinut ajattelemaan yksin. Työpaikalla tapahtuvissa oppimistilanteissa
onkin tärkeää mahdollistaa keskustelun lisäksi aika
yhdessä ymmärtämiselle eli dialogille – yhteisen ajattelun prosessi,
joka usein vaatii enemmän aikaa kuin pelkkä keskustelu.
Oppiminen sisältää aina yksilöllisiä tarpeita ja tyylejä,
mutta reflektointi ja dialogi ovat aikuisen oppimisen erityispiirteinä
usein välttämättömiä yksilön ja organisaation oppimisessa.
Työpaikalla moni oppimisen kannalta merkityksellinen
tarve toteutuu jo pelkästään fyysisellä tapaamisella, mutta
huolehdimmehan, että tarpeet toteutuvat myös hybridiaikakaudella?
Kuva: Pexels
Hyviä hybridikäytäntöjä oppimiseen on jo olemassa
Yhtäkkinen etätyöskentely toi mukanaan käytäntöjä, jotka
mahdollistavat jo nyt paikkariippumattomia oppimistilanteita;
osallistavia virtuaalipalavereja ryhmäkeskusteluineen, verkkoopiskelua,
aamukahvitteluja ja virtuaalivalmennuksia – muodollisia
ja epämuodollisia tilanteita ajatteluun, keskusteluun ja
oivaltamiseen.
Hybridityöskentelyn ei tarvitse muuttaa hyviä käytäntöjä,
mutta niiden monipuolistaminen saattaa kaivata luovuutta ja
tietoista aktiivisuutta. On yhdistettävä perinteisiä live-tilanteita
virtuaalisuuteen, opeteltava uudenlaista tekniikkaa, vahvistettava
edelleen sparrailukulttuuria ja lisättävä viestinnän ratkaisuja.
Toimivien käytäntöjen lisäksi työpaikoilla onkin mahdollisuus
ottaa nyt seuraava askel, jossa panostetaan työn reflektointiin
ja dialogiin, joka ei täyty ainoastaan kommentointina
palaverissa. Tietoisesti hidastaa ajattelun ja keskustelun prosessia
– yksilön, tiimin ja koko organisaation osalta.
Hybridityöskentely mahdollistaa live-tilanteiden ja virtuaalisuuden
vahvuuksien yhdistelmän, joka kannattaa hyödyntää.
Kun tavataan – keskustellaan ja ratkaistaan yhteisiä asioita,
ja kun tiedotetaan – hyödynnetään järjestelmiä ja viestintäkanavia.
Toimitaan kustannustehokkaasti paikoissa, jotka eivät
vaadi vuoropuhelua ja panostetaan yhteiseen aikaan, kun sitä
tarvitaan.
Ei ole olemassa yhtä tapaa hyödyntää hybridityön etuja
oppimisessa, mutta ymmärrys sen merkityksestä sekä vaivannäkö
käytäntöjen kartoittamiseen, suunnitteluun, toteutukseen
ja arviointiin maksaa itsensä takaisin. Oppiminen ei lopu, ja
emme saa sen mahdollisuutta myöskään lopettaa, vaikka työpaikalla
tapahtuvat kohtaamiset muuttavatkin luonnettaan.
Teksti: Lotta Lukka
Julkaistu: 02/2022