Hyvinvointi
Johtaminen
Valmennus
Yrityskulttuuri
Pomminpurkajan maanantai
Kuva: Pixabay
Konfliktit ja ristiriitatilanteet asettavat työpaikoille haasteita – mikä on esimiehen rooli ongelmien ratkaisussa? Entä milloin tulehtuneeseen tilanteeseen tarvitaan ulkopuolista apua?
HR viesti kysyi asiantuntijoilta, miten toksinen vuorovaikutus käännetään rakentavaksi ja energiaa antavaksi.
Työyhteisösovittelija Saara Remes uskoo, että rakentava vuorovaikutus on
keskeinen polttoaine tulokselliselle työnteolle.
KUVA: PAULA NUMMINEN
Työyhteisösovittelija Saara Remes uskoo, että rakentava
vuorovaikutus on keskeinen polttoaine tulokselliselle työnteolle.
Hänen mukaansa hyvään vuorovaikutukseen kuuluu se,
että kyetään ottamaan hiertävät asiat puheeksi – ennen kuin
niistä tulee isoja ja raastavia.
Nyt meillä on usein tilanne, jossa sitä pahaa oloa kasataan
sisään, kunnes paine kasvaa ja kaikki purskahtaa yllättäen
ulos. Reaktiomme on tällöin kohtuuttoman suuri tapahtuneeseen
nähden, hän kuvailee.
Hyvässä vuorovaikutuksessa on mukana myös muuta kuin
vain tiukkaa työasiaa – kahvipöytäkeskustelut ja lomakuulumisten
vaihtaminen ovat sitä työpaikan väliainetta, jonka
arvon huomaa viimeistään, kun tunnelma kiristyy.
Silloin, kun on sitä myönteistä jutustelua tarpeeksi alla,
eivät tunteet aivan heti leikkaa kiinni, vaikka tulisi sanottua
kärkkäästi puolin ja toisin.
Annettu positiivinen palaute hyvästä työstä voi kannatella työntekijää vaikka viikon.
Hyvälaatuisen rupatteluekosysteemin lisäksi Remes kehottaa
yhden tietyn sanan viljelyyn: kiitos. Hänen mukaansa
moni esihenkilö pihistelee kiitoksen antamisessa ihan turhaan,
vaikka se ei maksa mitään.
Annettu positiivinen palaute hyvästä työstä voi kannatella
työntekijää vaikka viikon. Ja kääntäen: jos kaunista
sanaa ei sanota silloin, kun siihen on tilaisuus, se jurraa alaisen
mielen pohjalla vähintäänkin sen viikon.
Tämän saman asian voi laajentaa myös kollegoiden väliseen
arvostuksen osoitukseen. Meillä kaikilla on vielä oppimista
esimerkiksi siinä, miten iloitsemme toistemme onnistumisesta.
Mutta kun konflikti leimahtaa, kannustaa Remes nostamaan
rohkeasti omat näkemykset esille ja keskustelemaan
niistä asianosaisten kanssa. Turhan häpeilyn tai kauhistelun
sijaan kannattaa miettiä, mitä ristiriitatilanne meille opettaa:
Konflikti tekee organisaation ja yksilön arvot näkyviksi.
Se on meille aina mahdollisuus oppia jotain itsestämme ja
muista, hän summaa.
Remes tietää, että sovitteluun osallistuvat riitapukarit usein
yllättyvät: ei se ollutkaan niin kamalaa, kun etukäteen luuli.
Tyypillisesti omia ylilyöntejä pahoitellaan ja toista yritetään
ymmärtää ihan aidosti. Sovittelu voi olla uusia näkökulmia
avaava, voimaannuttava kokemus, hän toteaa.∎
Nenne Amnell Algu Oy:stä sanoo, että ongelmia ja ristiriitoja syntyy, kun ne ihmiset, joilla olisi kysyttävää, sanottavaa tai tarkennettavaa ovatkin hiljaa.
KUVA: ALGU OY
Coach, työyhteisösovittelija Nenne Amnell Algu
Oy:stä huomauttaa, että kun puhutaan rakentavan vuorovaikutuksen
merkityksestä konfliktien välttämisessä, kannattaa
ensin määritellä mikä on konflikti.
Konfliktin määritelmä voi eri ihmisten ajattelussa asettua
janalle, jossa toinen pää on negatiiviseksi koettu tila, jossa
ihmiset ovat riitaantuneet ja välit tulehtuneet. Toinen pääty on
positiiviseksi koettu tila, jossa erilaiset näkemykset tuovat vaikkapa
uusia innovaatioita mahdolliseksi, Amnell pohtii.
Amnellin mukaan rakentava vuorovaikutus on tilannetajuisuutta,
jota on työstettävä tietoisesti monella osa-alueella.
Tähän liittyy muun muassa ymmärrys siitä, mistä omat
reagointimallit
juontavat juurensa ja miten omalla tunteiden
ja hermoston säätelyllä voi itseensä ja reagointiin vaikuttaa.
Lisäksi erityisen tärkeää on oivaltaa ja kehittää omia ja työpaikan
yhteisiä toiminta- ja sanoitusmalleja rakentavaan suuntaan.
Keskustelemalla ja kysymällä saadaan aidot havainnot esille.
Varsin usein solmuun menneet tilanteet jätetään ratkaisematta
tai mahdollista hyvää tullessaan tuovaa ristiriitaa ei
avata sanoitukselle. Tämä on menetetty mahdollisuus:
Teemme valtavan paljon tulkintoja tilanteesta, ihmisten
nonverbaalisesta viestinnästä ja eri sanoista. Hyvin käsiteltynä
konfliktiherkät tilanteet ovat kuin uusi tuore multa, joka saa
kasvit kukoistamaan ja näyttämään parhaansa, Amnell vertaa.
Ongelmia ja ristiriitoja syntyy, kun ne ihmiset, joilla olisi
kysyttävää, sanottavaa tai tarkennettavaa ovatkin hiljaa.
Konfliktin muuttaminen rakentavaksi tehdään dialogin
kautta:
Kuunnelkaa ja kysykää niin pitkään, että ymmärrätte toistenne
näkökulmia. Keskustelemalla ja kysymällä saadaan
aidot havainnot esille.
Amnell muistuttaa, että jokainen reagoituu periaatteessa
noista havainnoista ja tilanteesta oman menneisyytensä kautta
ja tämän vuoksi konfliktit myös koetaan eri tavoin.
Psykologista turvaa täytyy siten rakentaa kaikkien suunnasta.
Se ei ole ainoastaan tiimin vetäjän tai esihenkilön tehtävä.
Amnellin mukaan konfliktihakuisuus on lisääntynyt työpaikoilla
kenties sillä tavoin, että oma mielipide on yhä vahvemmin
esillä työntekijöillä. Monesti on vaikea nähdä, että oma
mielipide ei ole ainoa totuus.
Valmiudet ratkaista konflikteja eivät organisaatioissa ole
ihmeelliset, mutta Amnellin mukaan nykyään osataan kuitenkin
pyytää jo apua, mikä on jo edistystä.
Tämä vain tapahtuu usein varsin myöhään, hän harmittelee.
Amnell katsoo, että korona-ajan etätyö ei sanottavasti ole
lisännyt konflikteja työyhteisöissä, mutta eipä etätyö mikään
lääkekään ole.
Kokemukseni mukaan tämä etäaika on tuonut näkyviin
sen, mikä on ollut jo olemassa.∎
Pirkko Aminoff, Mind Avenue Oy:stä sanoo, että ristiriitatilanteissa jokaisen on hyvä pystyä tarkastelemaan omia olettamuksiaan. On hyvä miettiä, miten omalta osaltaan voi vaikuttaa tilanteen laukeamiseen.
KUVA: VUOKKO SALO
Executive & Team Coach, Pirkko Aminoff,
Mind Avenue Oy:stä haluaa tehdä pesäeron tuhoavan ja
rakentavan konfliktin välille. Kaiken ytimessä hän näkee hyvän
vuorovaikutuksen – ja sen, onko työpaikalla psykologista turvallisuutta.
Aminoffin mukaan psykologisessa turvallisuudessa on kyse
siitä, kokevatko tiimin tai organisaation jäsenet, että heitä
ei rangaista tai nöyryytetä, kun he avoimesti nostavat esiin
ideoita,
kysymyksiä, huolia tai virheitä.
Psykologinen turvallisuus on jaettu uskomus siitä, että tiimissä
on turvallista ottaa riskiä tässä mielessä eikä tarvitse
pelätä muiden henkilöiden reaktioita, hän tiivistää.
Kun panostetaan hyvään vuorovaikutukseen ja tunneälyyn
sekä tiedostetaan psykologisesti turvallisen ilmapiirin merkitys,
voidaan asioista olla avoimesti eri mieltä – eikä kuitenkaan
synny repiviä konflikteja.
Psykologisesti turvallisessa ilmapiirissä ei oikeastaan tarvitse
välttää konflikteja; ymmärretään, että eri mieltä oleminen
ja erilaiset näkökulmat ovat ok ja usein hyvin tarpeellisia tiimin
tulosten kannalta.
Ristiriitatilanteissa jokaisen on hyvä pystyä tarkastelemaan omia olettamuksiaan.
Sen sijaan ne hankalat konfliktit syntyvät yleensä olettamuksista
ja väärinymmärryksistä – siitä, että ei jakseta tai ei
ole mahdollista keskustella asiaa läpi vaan vedetään nopeasti
johtopäätöksiä.
Ristiriitatilanteissa jokaisen on hyvä pystyä tarkastelemaan
omia olettamuksiaan. On hyvä miettiä, miten omalta
osaltaan voi vaikuttaa tilanteen laukeamiseen, Aminoff
toteaa.
Toisaalta on myös tärkeää osata laittaa rajat kohtaamalleen
huonolle käytökselle: kaikkea ei tarvitse sietää. On tärkeää,
että tiimeissä ja työyhteisöissä keskustellaan myös toimintatavoista
ja yhteisistä pelisäännöistä.
Rakentavia konflikteja Aminoff näkisi työelämässä mielellään
lisääkin, sillä silloin ideat jalostuvat ja kehittyvät.
Innovaatiot syntyvät tutkitusti eri näkökulmia yhdistellen,
ideoita pallotellen – vuorovaikutuksessa.
Lisäksi luottamus lujittuu, kun välillä ollaan eri mieltä – joskus
kiivaastikin.
Rakentavassa konfliktissa suhtaudutaan arvostavasti ja
uteliaasti muiden mielipiteisiin – ymmärretään, että asiat ovat
ne, joista ollaan eri mieltä. Tällöin ollaan myös valmiita kuuntelemaan
ja pyritään ymmärtämään toisten näkökulmia.
Aminoff näkee työpaikoilla paljon positiivisia merkkejä
rakentaviin konflikteihin liittyen. Vuorovaikutus- ja sosiaalisiin
taitoihin panostetaan ja kuuntelun merkityksestä ja valmentavasta
otteesta puhutaan paljon.
Ehkä positiivisessa mielessä konfliktivalmius on lisääntynyt;
nähdään eri näkökulmien tärkeys – ja uskalletaan tuoda
eriäviä mielipiteitä esiin.
Koronan mukanaan tuoma etätyökulttuuri sen sijaan laittaa
kehitystä jäihin. Aminoffilla on tunne, että etäyhteyksien kautta
ei niin avoimesti puhuta kaikista asioista – eikä oteta tarvittavaa
aikaa vapaamuotoisemmalle vuorovaikutukselle.
Pidemmän päälle tämä voi syödä yhteisöllisyyden tunnetta
ja aiheuttaa riskin, että tärkeitä asioita jää käsittelemättä.∎
Kouluttaja ja mentori Franz Schniderin mukaan etätyökulttuuri on
mahdollisesti lisännyt konflikteja työyhteisöissä monista syistä.
KUVA: FRANZ SCHNIDER
Kouluttaja, mentori Franz Schnider toteaa, että konfliktit
itsessään eivät ole turmioksi organisaatiolle: ristiriidat, erimielisyydet
tai konfliktit kuuluvat elämään ja näin myös työelämään.
Hyvin usein kuitenkin jo pienet erimielisyydet tulkitaan
kovaksi konfliktiksi, koska voimakkaat tunnereaktiot estävät
asiallista lähestymistapaa löytää ratkaisuja, hän toteaa.
Pitkään kestävä konfliktitilanne vaikuttaa automaattisesti työilmapiiriin.
Konflikteja pelätään vihamielisyyden, jopa väkivallan
laukaisijana.
Mutta konfliktit eivät ole se ongelma, vaan se
tapa, jolla käsitellään ristiriitoja, Schnider huomauttaa.
Konfliktit ovat silloin myrkkyä organisaatiolle, kun konflikti
vaikuttaa työntekoon tai heikentää työntekijän työkykyä. Tästä
on vain pieni askel, kunnes konflikti vaikuttaa lopullisesti työnlaatuun
ja palveluun.
Pitkään kestävä konfliktitilanne vaikuttaa automaattisesti
työilmapiiriin. Koska työilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä on
monia, voi tästä syntyä hyvinkin monimutkainen tilanne, jossa
konflikti alkaa kehittymään kriisiksi.
Työssään Schnider on nähnyt monia työyhteisöjä, jotka
kärsivät huonosta työilmapiiristä juuri sen takia, että vältellään
konflikteja.
Tämä saattaa olla myös yhteydessä kulttuuriin ja kasvatustapaan.
Emme halua riitaa, haluamme olla kilttejä. Avoimet
ja rehelliset kannanotot vievät meidät usein hetkeksi ulos
omalta mukavuusalueelta, hän pohtii.
Tämä taas on myrkkyä ilmapiirille ja paljon huonompi
vaihtoehto kuin hyvin hoidettu – joskin toki myös paljon
energiaa
vievä – konflikti. Siksi voidaan sanoa, että joskus
konflikti ei ole vain hyödyllinen vaan jopa tärkeä.
Schniderin mukaan etätyökulttuuri on mahdollisesti lisännyt
konflikteja työyhteisöissä monista syistä. Koska työnteko keskittyy
nyt paljolti perushommien hoitamiseen, fokus on asiassa ja
keskittyminen on tuloksessa. Ne luonnolliset keskustelut, jotka
käydään lähityössä, ovat nyt jäissä – samoin kuin eri mielipiteiden
esiintuominen.
Tästä syystä monista asioista puhutaan liian vähän. Tällä
tavalla erimielisyydet kasvavat hiljaisuudessa ja tästä voi syntyä
konflikteja.
Schnider huomauttaa, että etätyö vaikuttaa vahvasti luottamukseen:
etätyössä syntyy ns. pikaluottamus.
Pikaluottamus on henkilöiden sijaan toimintaan keskitetty
luottamus. Eli lopussa se vaikuttaa suhteeseen kollegoihin
ja esimiehiin ja tästä rakentuu helposti ongelma- tai konfliktipesäke.∎
Pirkko-Liisa Hyttinen Coronaria Tietotaito Oy:stä toteaa rakentavan
vuorovaikutuksen merkityksen näkyvän siinä, osataanko organisaatiossa
antaa palautetta ja ottaa sitä vastaan.
KUVA: CORONARIA TIETOTAITO OY
Liiketoimintapäällikkö, työ- ja organisaatiopsykologi,
Pirkko-Liisa Hyttinen Coronaria
Tietotaito
Oy:stä toteaa rakentavan vuorovaikutuksen merkityksen
näkyvän siinä, osataanko organisaatiossa antaa
palautetta ja ottaa sitä vastaan – viime kädessä on kysymys
siitä, onko työyhteisössä luottamusta.
Rakentava vuorovaikutus edellyttää luottamuspohjaa. Jos
pelätään palautteen käsittelyä, avoimuus katoaa työyhteisöstä
– ja luottamus sen myötä.
Konfliktit eivät ole Hyttisenkään mukaan automaattisesti
mikään paha asia. Jos erilaiset ristiriitatilanteet nähdään normaaleina
työyhteisön tilanteina – jotka ratkaistaan sitä mukaa,
kun niitä ilmenee – ne voivat päinvastoin olla kehityksen
buustereita ja hyvän tuojia.
Jos ristiriidat kielletään tai niiden ratkaisuissa epäonnistutaan,
tulee niistä kalvavaa myrkkyä.
Rakentava vuorovaikutus edellyttää luottamuspohjaa.
Onko konfliktihakuisuus sitten lisääntynyt työpaikoilla? –
Hyttisen mukaan ainakaan yksityisellä puolella konfliktihakuisuus
ei niinkään ole nousussa – mutta konfliktiherkkyys kylläkin
on.
Poliittisesti johdetuissa organisaatioissa haetaan ikävästi
tukea luottamusjohdosta, ja se tuottaa konflikteja ja sekoittaa
operatiivista johtamista. Kun kyseessä on esimies tai johto,
tämä on kyllä selvästi lisääntynyt ja paukut ovat koventuneet,
toteaa Hyttinen.
Työyhteisöjen kyky ratkaista pulmia ei ole lisääntynyt – ja
ulkopuolista tukea tarvitaan, uskoo Hyttinen.
Ulkopuolisesta tuesta ei kuitenkaan välttämättä olla hyvin
tietoisia, eikä sitä tämän vuoksi osata välttämättä käyttää,
Hyttinen toteaa ja muistuttaa, että palokuntaan kuuluvat niin
työyhteisösovittelijat, työelämän kehittäjät kuin työ- ja organisaatiopsykologit.
Koronavirus on estänyt konttorikohtaamisia toistaiseksi,
joten esimerkiksi työpaikkakiusaaminen ja muut tulehtuneet
tilanteet on voineet jopa helpottua joissakin työpaikoissa,
pohtii Hyttinen. Moni nukkuva miina ja purkamaton pommi
odottaa kuitenkin paluuta toimistoarkeen:
Koronatilanteen helpottumisen jälkeen nämä asiat tulevat
syliin jatkossa. Tunne jää etäviestinnässä vähäiseksi, mutta ne
perusongelmat eivät ole mihinkään poistuneet.∎
Henna Kinnunen HPP Asianajotoimisto Oy:stä kertoo, että henkilöstön
ja henkilöstön hyvinvoinnin merkitys tiedostetaan aiempaa paremmin ja
henkilöstöasiat saavat yhä useammassa organisaatiossa niiden vaatiman
asianmukaisen painoarvon.
KUVA: HPP ASIANAJOTOIMISTO OY
Osakas Henna Kinnunen HPP Asianajotoimisto
Oy:stä> puhuu rakentavan vuorovaikutuksen puolesta hänkin.
Mikäli työoikeudellisten erimielisyyksien käsittelyyn suhtaudutaan
vakavasti ja erimielisyyksiä ryhdytään käsittelemään
rakentavasti mahdollisimman hyvissä ajoin, tilanteen
eskaloituminen esimerkiksi tuomioistuimessa käsiteltäväksi riitaprosessiksi
on usein mahdollista välttää, Kinnunen toteaa.
Kinnunen huomauttaa, että vaikka työoikeusasianajaja on
ensisijaisesti työoikeusjuridiikan asiantuntija, kokenut työoikeuden
ammattilainen on usein taitava apu myös vuorovaikutuksen
strategisessa suunnittelussa ja pohdittaessa sitä, kuinka
erimielisyystilanne saadaan ratkaistua tehokkaasti mahdollisimman
sovinnollisin keinoin.
Valmiudet työpaikan konfliktitilanteiden käsittelyyn ovat viimeisten vuosien aikana parantuneet.
Repivän konfliktin kesyttäminen rakentavaksi onnistuu, jos
mukana on sopivassa suhteessa vuorovaikutusta ja osallistamista,
uskoo Kinnunen.
Jos konflikti painetaan maton alle ja sitä hädin tuskin vaivaudutaan
käsittelemään, tuo on viesti työntekijälle siitä, ettei
häntä ja hänen tekemäänsä työtä arvosteta. Tämä ei ole hyvä
lähtökohta konfliktin rakentavalle käsittelylle, hän lisää.
Kinnusen mukaan HR:n ja yrityksen muun organisaation
rajalliset resurssit tulee ottaa huomioon, mutta aina kun mahdollista,
erimielisyystilanteiden ratkaisemiseen on tärkeää
panostaa. Erilaisten konfliktitilanteiden ratkaisumallien käsittely
jälkikäteen esimerkinomaisesti voisi olla organisaatioille,
erityisesti HR:lle, toimiva työkalu ja askel kohti entistäkin
rakentavampaa konfliktien käsittelyä.
Kinnunen katsoo, että työoikeudellisten konfliktien osalta
on ollut jo useamman vuoden havaittavissa, että keinot työoikeudellisten
konfliktien käsittelemiseen ovat koventuneet.
Työoikeudellisia konflikteja käsitellään yhä useammin työrikosasioina
(esimerkiksi häirintä ja kuormittuminen) asioiden siviilioikeudellisen
käsittelemisen sijaan.
Jo pidempään on ollut nähtävissä myös se, että esimerkiksi
kynnys työsuojeluviranomaiselle tehtäville ilmoituksille erilaisissa
työsuojeluun liittyvissä erimielisyystilanteissa on madaltunut.
Toisaalta myös valmiudet työpaikan konfliktitilanteiden
käsittelyyn ovat viimeisten vuosien aikana parantuneet, uskoo
Kinnunen.
Henkilöstön ja henkilöstön hyvinvoinnin merkitys tiedostetaan
aiempaa paremmin ja henkilöstöasiat saavat yhä useammassa
organisaatiossa niiden vaatiman asianmukaisen painoarvon,
hän toteaa.
Vaikka korona on tehnyt konfliktien käsittelystä osittain
haastavampaa mm. etätyöskentelystä johtuen, se on Kinnusen
mukaan toisaalta myös lisännyt valmiuksia työsuhdeliitännäisten
konfliktien käsittelyyn. Niilläkin työpaikoilla, joissa HRasioihinei
välttämättä ole aiemmin merkittävästi panostettu,
on nyt jouduttu pohtimaan henkilöstöasioita uudella tavalla.
Vaikuttaisi siltä, että myös konfliktitilanteiden käsittelyyn
panostetaan nyt jopa aiempaan enemmän. Koronasta huolimatta
konfliktien käsittelyyn on löydetty asianmukaisia toimintatapoja.∎
Teksti: Sami J. Anteroinen
Julkaistu: 05/2021