Työaika (työajan hallinta, työajan seuranta)
Työajan mittaaminen on kulttuuriteko
Yhdet tykkää, toiset ei. Joillekin jo ajatus työajan mittaamisesta nostattaa hiukset ja epäilyksen kyttäävästä silmästä. Toisille se taas on tervetullut reiluuden tae, joka luo turvallisuuden ja hallinnan tunnetta työhön ja elämään. Vaikka mittaaminen lienee alun perin syntynyt takaamaan reiluutta työnantajan ja työntekijän välille, sen luonne on monipuolistunut ja tehtävä kasvanut. Erityistä tässä ajassa on sen merkitys yrityskulttuurin ja työntekijäkokemuksen tekijänä ja kuvaajana.
Työajan mittaaminen on Suomessa lakisääteistä ja monessa
muussakin maassa joko säädeltyä tai ainakin vahvasti suositeltua.
Suomessa siihen ottaa kantaa työaikalaki, jossa aihe
on kirvoittanut ohjeistusta noin 6 000 sanan verran. Tämän
lisäksi määrityksiä ja tarkennuksia löytyy työehtosopimuksista
ja näiden paikallisista versioista. Työaikalaki ottaa kantaa
myös siihen, ketä se ei koske. Näitä ovat esimerkiksi niin kutsutulla
johtajasopimuksella työskentelevät ja jotkin erityisryhmät
kuten uskonnollisia toimituksia suorittavat uskonnollisten
yhteisöjen työntekijät, (kuten diakonissat).
Tavalliset syyt työajan mittaamiseen lienevät palkanmaksun
oikeellisuus ja sovitun työajan todentaminen, työntekijöiden
jaksamisen tukeminen, puutteellisesta seurannasta langetettavien
sanktioiden välttäminen ja paikkansapitävä asiakaslaskutus.
Mutta erityisesti tässä ajassa nämä eivät ole ainoat
syyt. Työajan mittaaminen on nimittäin lakisääteisyytensä
lisäksi vahva yrityskulttuurin osa, jonka soveltaminen vaatii
rautaiset pelisäännöt.
Työajan
mittaaminen on
Suomessa lakisääteistä.
Kuluneet kaksi vuotta ovat olleet monelle yritykselle tehokas
pikakurssi etätyöskentelyyn, joka on noussut yhdeksi työajan
mittaamisen keskustelluimmista ulottuvuuksista. Oppitunnit
ovat olleet sitä rankemmat mitä matalampi on yrityskulttuurin
luottamuksen taso, joustavuus, positiivinen ihmiskuva, läpinäkyvyys
sekä neuvotteluhalu ja -taito. Työajan mittaaminen
liittyy paitsi etätyöskentelyyn, myös esimerkiksi seuraaviin keskeisiin
kysymyksiin:
Johtamiskäytännöt:
Millaiset johtamiskäytännöt meillä on sovittu ja sanoitettu?
Onko ne saneltu vai neuvoteltu henkilöstön kanssa? Osaako
henkilöstö soveltaa niitä?
Noudattavatko kaikki esihenkilöt ja johtajat samoja käytäntöjä
(viikkopalaverit, daylies, raportointisykli ja -tapa, jne)?
Työaikamallit:
Millaiset työaikamallit meillä on käytössä?
Olemmeko hyödyntäneet esimerkiksi kokonaistyöaikaa ja
joustotyöaikaa niihin istuviin rooleihin?
Katselmoidaanko ne ja niiden soveltamisperiaatteet
systemaattisesti ja säännöllisesti (esimerkiksi päivystyskorvaus
ja matkustaminen työajalla)?
Joustavuus:
Joustaako työaika työntekijän tarpeen mukaan?
Onko kaikilla mahdollisuus samoihin joustoihin?
Noudatetaanko tasapuolisuuden periaatetta ja onko se
sanoitettu ja viestitty kaikille? Onko tavoitteemme tulla nähdyksi joustavana työnantajana?
Onko kaikilla mahdollisuus tehdä halutessaan osatyöaikaa tai
pitää ylimääräisiä (palkattomia) vapaita?
Etätyöskentely:
Miten suhtaudumme etätyöskentelyyn?
Onko valitsemamme linja huomioitu työsopimuksissa ja palveluntarjoajien
sopimuksissa (vakuutukset, terveydenhuolto)?
Mitä olemme valmiit tekemään mahdollistaaksemme työskentelyn
kaikista maailmankolkista (vakuutus- ja verotuskysymykset,
mahdollisen toimipaikan muodostuminen kohdemaahan)?
Työaikajoustot:
Olemmeko sopineet, miten joustoja pidetään (kokonaisina päivinä,
satunnaisina tunteina, tiettyinä viikonpäivinä)?
Miten ja kenen kanssa työaikajoustoista sovitaan (kuinka
monta päivää etukäteen, esihenkilön vai projektipäällikön
kanssa)?
Palkalliset vapaat:
Miten lomista sovitaan (saako niitä pitää milloin vain, päättääkö
esihenkilö vai HR, kuinka paljon voi pitää kerralla)?
Miten erilaisia palkintovapaita myönnetään ja pidetään?
Onko pelisäännöt samat ja läpinäkyvät kaikille?
Nämä päätökset sekä luovat uutta että heijastelevat yrityksen
olemassa olevaa kulttuuria sekä työntekijäkokemusta. Tehokkuudesta
tai vaikuttavuudesta työajan mittaaminen ei sen sijaan
kerro 100 % totuutta, sillä tehokas ja tehollinen työaika ovat eri
asioita. Tehollinen työaika on työaikaa, joka ei sisällä palkallisia
tai muita poissaoloja, ja on noin 80 % kokonaistyöajasta.
Tehokkuutta voidaan sen sijaan mitata esimerkiksi QWL-indeksin
avulla (Kesti, 2014) ja sen määrään taas vaikuttavat esimerkiksi
yrityksen johtamiskäytännöt, itse työn luonne, organisaation
itseohjautuvuuden taso, yrityksen luottamuksen kulttuuri,
sekä tehokkuutta edistävät työkalut ja prosessit. Tehokkuuden
määritelmä voi olla erilainen eri yrityksissä, työyhteisöissä
tai rooleissa. Jossakin se tarkoittaa valmistettuja kappaleita tunnissa
ja joissakin uusien ideoiden määrää kuukaudessa.
Työajan teknisestä
mittaamisesta on tehty
nykyään erittäin helppoa.
Työajan teknisestä mittaamisesta on tehty nykyään erittäin
helppoa. Yleensä työkalu löytyy joko HR- tai taloushallinnon järjestelmästä,
mutta jos näin ei ole, ilmaisia ja edullisia sovelluksia
löytyy markkinoilta runsaasti. Vaikka työkalut eivät ole yhtä
laajoja kuin palkanlaskentaohjelmistot, ne pystyvät pääsääntöisesti
melko hyvin tuottamaan riittävän tarkkaa tietoa palkkahallinnon
vaatimiin prosesseihin, lakivaatimusten täyttämiseksi ja
laskutukseen.
Yrityskulttuuria ja työntekijäkokemusta luodaan paitsi asenteilla
myös käytännöllisillä prosesseilla ja toimintatavoilla. Työaika
on yksi perustavanlaatuisista prosesseista, johon on syytä
kiinnittää huomiota ja johon on helppo tarttua vaikka ensimmäisenä
toimenpiteenä yrityskulttuurin kehittämiseksi.
Teksti: Pia Klemetti
Kuva: Pixabay
Julkaistu: 05/2022