Rekrytointi
NÄKÖKULMA
Empaattisuus on rekrytoinnin supervoima
Kirjoittaja: Reija Laurell
Kuva: Tero Blomberg
Nykypäivän kilpailluilla työmarkkinoilla oikean osaamisen löytäminen on haastavampaa kuin koskaan. Rekrytoijien taidot ja kokemus ovat tärkeitä, mutta yksi tekijä, joka usein unohdetaan, on empaattisuus.
Empaattisessa rekrytointiprosessissa korostetaan vahvasti ehdokkaan kokemusten, tunteiden ja tarpeiden ymmärtämistä ja niihin vastaamista. Asettamalla empatian rekrytointistrategiansa ytimeen yritys luo positiivisen ja kestävän työnantajakuvan sekä työnhakijoille, että myös kaikille muille sidosryhmilleen.
Empaattisen rekrytoinnin edut
1. Huippuosaajien tavoittaminen
Halutuimmat hakijat etsivät yhä enemmän työnantajia, jotka arvostavat heitä yksilöinä. Empaattinen rekrytointi auttaa yritystä erottumaan muiden työnantajien joukosta kilpailluilla markkinoilla. Kun ehdokkaat tuntevat olonsa arvostetuiksi ja ymmärretyiksi jo haastattelussa, he todennäköisemmin tulevat yritykseesi töihin.
2. Hakijakokemuksen parantaminen
Empaattinen lähestymistapa rekrytointiin parantaa kaikkien osallistujien kokemusta. Edistämällä avointa ja läpinäkyvää kommunikaatiota ja arvostamalla hakijoita, myös ei-valitut hakijat saavat positiivisen kuvan organisaatiostasi. Tämä on välttämätöntä vahvan työnantajabrändin rakentamiselle. Valitsematta jääneitä hakijoita on aina moninkertainen määrä valittuihin nähden.
3. Rekrytoinnin tarkkuus - kustannusten väheneminen ja yrityksen tuottojen lisääminen
Avoimessa ja empaattisessa haastatteluilmapiirissä haastattelija saa paremmat tiedot haastateltavasta ja tämän tulevaisuuden suunnitelmista. Tämä edesauttaa rekrytoinnin onnistumista. Hakijat, joilla on ollut positiivinen kokemus koko rekrytointiprosessin ajan myös hyväksyvät todennäköisemmin tarjoukset, ovat halukkaampia neuvottelemaan palkasta ja pysyvät yrityksessä pitkään. Kun ehdokkaat tuntevat itsensä arvostetuiksi alusta alkaen, se luo hyvän alun vahvalle, kestävälle työsuhteelle ja tulokselliselle työskentelylle.
Kuinka toteuttaa empaattinen rekrytointi
1. Henkilökohtainen viestintä
Jokainen ehdokas on ainutlaatuinen, ja viestintäsi tulee heijastaa sitä. Sen sijaan, että lähettäisit yleisiä sähköpostiviestejä tai automaattisia vastauksia, käytä aikaa viestien räätälöimiseen. Henkilökohtainen viesti haastattelun jälkeen tai nopea puhelu prosessin aikana osoittaa, että olet sijoittanut heidän kokemukseensa.
2. Aktiivinen kuuntelu
Kuunteleminen on empatian kulmakivi. Kouluta haastattelijasi ja rekrytoijasi kuuntelemaan aktiivisesti, syventymään ehdokkaiden vastauksiin ja esittämään jatkokysymyksiä, jotka osoittavat aitoa kiinnostusta. Tämä luo ympäristön, jossa ehdokkaat voivat ja haluavat jakaa enemmän itsestään.
3. Avoimuus ja kunnioitus
Avoimuus ja rehellisyys rekrytointiprosessin, aikataulujen ja odotusten suhteen auttaa ehdokkaita tuntemaan olonsa arvostetuiksi. Avoimuuden puute voi taas jättää ehdokkaat tuntemaan itsensä epävarmoiksi tai turhautuneiksi. Selkeä ja kunnioittava viestintä rakentaa luottamusta.
4. Rakentavan palautteen antaminen
Kun käytät aikaa antaaksesi hakijoille arvokasta palautetta, autat heitä kasvamaan ja osoitat heille, että heidän aikansa ja ponnistelunsa ovat sinulle tärkeitä. Parhaassa tapauksessa ehdokas muistaa yrityksesi saamansa kohtelun takia ja suosittelee työpaikkaa myös tuttavilleen – jopa silloinkin kun ei itse tule valituksi.
Empaattinen rekrytointi on keskeinen erottava tekijä, joka voi merkittävästi vaikuttaa rekrytointiprosessisi onnistumiseen. Empatiaa priorisoimalla voit houkutella huippulahjakkuuksia, parantaa ehdokaskokemusta ja vähentää vaihtuvuutta. Käytä hetki miettiäksesi nykyisiä rekrytointikäytäntöjäsi ja pohdi, kuinka pienet muutokset, kuten viestinnän personointi tai aktiivinen kuunteleminen, voivat vaikuttaa merkittävästi.
Jos haluat parantaa rekrytointiprosessiasi ja lisätä empatiaa rekrytointikäytäntöihisi tai palkata empaattisen rekrytoijan hoitamaan homman puolestasi, olen täällä auttamassa. Ota rohkeasti yhteyttä. Yhdessä voimme rakentaa rekrytointistrategian, joka ei rajoitu vain rekrytointiin, vaan myös edistää kunnioituksen ja ymmärryksen kulttuuria yrityksessäsi.
Reija Laurell
HRWU & Bespoke headhunting
yrittäjä ja rekrytointikumppani
Julkaistu: 03/2025