Johtaminen
Arvojohtajuuden arvostus
Arvopohjainen johtaminen on johtamisen suuntaus, jonka vaikutukset ovat pitkäaikaisia ja laaja-alaisia. Arvojohtaminen on toimiva keino vaikuttaa organisatoriseen kasvuun ilman, että turvaudutaan miellyttämiseen, valtamekanismeihin, saati autoritääriseen johtamiseen.
Vaikka arvot näkyvät yhä enemmän 2020-luvun johtamisessa,
tutkimusten perusteella ne voisivat näkyä enemmänkin. Arvojohtajuus
ymmärretään vielä suomalaisessa työelämässä kovin
kapeasti: ihmisten huomioimiseksi ja vastuullisuusteemoista
puhumiseksi. Googlettamalla löytyy juttuja pääosin vain presidenttiehdokkaista.
Arvojohtamisessa on kyse kokonaisuudesta: bisneksen-,
asioiden-, ihmisten- ja itsensä johtamisesta eettisesti ja autenttisesti.
Arvojohtamisen (Value Based Leadership eli VBL) on
havaittu tukevan pitkäjänteisesti organisaation tehokkuutta ja
sen voi havaita eettisesti kestävistä päätöksistä, hyväksi koetusta
johtamisesta, hyvinvoivasta ja omistautuneesta henkilöstöstä
sekä vahvasta luottamuksesta. Vaaka on tasapainossa,
kun arvioidaan tasa-arvoista kohtelua ja tuottavaa työtä.
Arvojohtaja on henkilö, joka ohjaa organisaatiotaan
tavoitteellisesti, korkeiden eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tällainen johtaja toimii vastuullisesti sekä ottaa huomioon
omat ja organisaationsa arvot päätöksenteossaan. Arvojohtaja
asettaakin oma-aloitteisesti suoriutumiselleen myös eettisiä
tavoitteita.
Johtamisen tutkijat ovat kiinnittäneet yhä kriittisemmin huomiota
johtajien omiin arvoihin, motiiveihin johtaa, moraaliin
ja eettisyyteen sekä johtajan autenttisuuteen. Arvojohtaja huolehtii
organisaationsa lisäksi myös omasta kokonaisvaltaisesta
hyvinvoinnistaan. Itsensä johtaminen (self-leadership) ja itsetuntemus
ovat kiinteä osa arvopohjaista johtamista.
Perinteiset johtamistavat eivät kata enää työntekijöiden
odotuksia hyvää johtamista kohtaan. Useiden työelämätutkimusten
valossa arvojen toteutuminen arjessa on keskeinen
tekijä menestyneiden ja onnistuneiden organisaatioiden johtamisessa
ja kilpailuedun luomisessa. Sidosryhmien ja henkilöstön
näkökulmista arvojohtaminen koetaan onnistuneemmaksi,
eettisemmäksi, vastuullisemmaksi ja kaiken kaikkiaan paremmaksi
johtamiseksi.

Arvot kertovat siitä, mihin organisaatiossa uskotaan. Arvopohjainen
johtaminen luo koko organisaatiolle syvempää merkitystä,
vahvempaa motivaatiota ja vankempaa sitoutumista
yhteisiin päämääriin.
Odotus arvopohjaiselle johtamiselle on syntynyt tarvelähtöisesti.
Henkilöstön suuri vaihtuvuus, pitkittyneet konfliktit työyhteisöissä
ja yritysskandaalit saavat johtajien ammattikunnan kriittiseen valoon. Meidän tulee ottaa entistä vankemmin arvot
ohjaamaan johtamiskulttuuria sekä kehittää systemaattisesti
arvopohjaista näkökulmaa johtamiseen. Arvojen sanoittaminen
arjessa tarjoaa välineitä työkäyttäytymisen ja toimintakulttuurin
tarkastelulle ja niiden kehittämiselle.
Arvojohtajan ei tarvitse olla ihmisihminen, vaikka hänen
tuleekin olla hyväntahtoinen ja reilu. Arvojohtaja voi yhtä
hyvin olla maltillinen tai introvertti, kuin sanavalmis ja karismaattinen
lavaleijonakin, sillä oleellista ovat johtamistaidot
ja moraali. Toki persoonakin on johtajuudessa keskeinen työkalu.
Bisnesymmärrys ohjaa arvojohtajan johtamista – ei se,
että kaikilla on kivaa. Mutta hänen ohjauksessaan on kyllä
myös kivaa, sillä hän on arvostava, luotettava, johdonmukainen,
lahjomaton, inhimillinen ja tavoitteellinen.
Arvojohtaja on integriteettinen. Sana tulee latinankielisestä
sanasta integritas, tarkoittaen jotakin joka ei jakaannu helposti,
jotakin kokonaista ja ehjää. Integriteettiä voisi pitää
tekopyhyyden vastakohtana. Integriteetti on sitä, että on sanojensa
mittainen. Johtaja luottaa ja on luotettava. Luotettava
myös siinä, että hän puuttuu jämäkästi silloin, kun siihen on
tarvetta. Se on myös sitä, että ei aseta henkilökohtaista etuaan
yrityksen edun edelle. Integriteetin merkitys korostuu vaikeissa
johtamistilanteissa. Arvojohtaja toimii rehellisesti ja eettisesti
kaikissa tilanteissa.
Johtajuus on vaativa palveluammatti, jossa asiakkaita ovat
kaikki sidosryhmät: omistajat, henkilöstö, asiakkaat ja hallitus
sekä johtoryhmän kollegat. Johdettavan organisaation tilanne,
toimintaympäristö, valittu strategia ja organisaation kulttuuri
luovat puitteet, missä johtaa. Johtaja itse tuo mukanaan edustamansa
johtamiskulttuurin ja ihmiskäsityksen. Nämä tulisi
huomioida myös johtajia valittaessa. Johtajan toimintatapa
nimittäin vaikuttaa koko organisaation dynamiikkaan, ilmapiiriin
ja tuloksellisuuteen.

Arvojohtajan moraali ja eettisyys näkyvät hänen toiminnassaan,
niitä erikseen korostamatta. Hän elää arvot todeksi,
ilman että tarvitsee kertoa toteuttavansa valittuja arvoja.
Hänen toimintansa kestää tarkastelun kaikilla mittareilla,
lyhyellä
ja pitkällä aikajänteellä. Hän tarkastelee niin laatua,
euroja, toiminnallisia tavoitteita kuin ihmisten hyvinvointia,
motivaatiota ja osaamista objektiivisin silmin. Hän palvelee
organisaatiotaan, mutta johtaa jämäkästi ja johdonmukaisesti
sekä ennen kaikkea arvoperusteisesti. Arvojohtajalla on itsereflektiokykyä,
kykyä tunteiden säätelyyn, valmiutta tarkastella
toimintaansa realistisesti sekä halu kasvaa ihmisenä ja ammatillisesti.
Hän tunnistaa toimintaansa ohjaavat tekijät, liittyivät
ne sitten motiiveihin johtaa, persoonallisuuden piirteisiin, johtamisosaamiseen
tai kokemukseen.
Hän on autenttinen ja sanojensa mittainen: dokumentit,
suunnitelmat ja henkilöstöpäivien puheet ovat totta teoissa ja
arjessa. Hän ei ole virheetön, mutta kantaa vastuun virheistään
ja tuo ne organisaation oppimisalustaksi. Jokainen johtaja
joutuu joskus pyörtämään puheensa tai taipumaan kompromissiin.
Intressiriidat eivät kuitenkaan horjuta johtamista. Sanoista ja teoista kannetaan vastuu, vaikka se ei olisikaan
imartelevaa. Jos ei voida pitää luvattua, kerrotaan se ajoissa
ja muutetaan linjausta yhdessä.
VUODEN ARVOTEKO 2025 &
VUODEN ARVOJOHTAJA 2025
Keskimäärin puolet työntekijöistä nimeää suurimmaksi ongelmaksi
organisaationsa johtajuuden. Monissa organisaatioissa
tunnelmaa värittää turhautuminen ja väsymys. Arvot ovat ehkä
kyllä valittuna ja kirjattuna, ja tiedetään myös millaista johtajuutta
tarvittaisiin, mutta puuttuu rohkeutta tai kykyä muuttaa
vallitsevaa toimintakulttuuria.
Haluamme vahvistaa arvojohtajuuden arvostusta ja nostaa
hyviä johtajia esille. Value Company kumppaneineen lanseeraa
vuosittaisen tunnustuksen, jossa kuka vain voi ilmiantaa
arvojohtajan tai arvoteon.
Kilpailu aukeaa keväällä ja tunnustukset jaetaan marraskuussa.
Ilmiantoja voi tehdä syyskuuhun saakka. Kaikki ehdotetut
haastatellaan ja heidän johdettaviaan ja sidosryhmiensä
edustajia kontaktoidaan myös. Semifinaaliin päässeiden
osalta on tulossa jopa vähän roustaustakin. Finaaliin etenevien
osalta on tulossa webinaareja ja paneelikeskusteluja ja
lopullinen yleisö- ja tuomariäänestys.
Tuleva tuomaristo edustaa kattausta työelämän eri osa-alueilta,
bisneksen, arvojen, vastuullisuuden ja diversiteetin
edistämisen näkökulmista. Parhaillaan on menossa kumppanuusverkoston
rakentaminen sekä yhteisen ilmeen tuottaminen
kilpailulle.
Teksti: Leea Kantelus

Leea Kantelus:
- Ekonomi (KTM), pääaineena johtaminen ja
sivuaineena Työ- ja organisaatiopsykologia
- Sertified Value trainer® ja arvovalmentajien kouluttaja
- Value Company Oy:n toimitusjohtaja, yritysvalmentaja
ja bisnes-coach
- Johdon työnohjaaja, uraohjaaja ja työyhteisösovittelija
- Pöytälaatikkorunoilija ja tietokirjailija
Julkaistu: 02/2025