Rekrytointi
Yrityskulttuuri
Saimaan ammattiopisto Sampo rakentaa erottuvaa työnantajakuvaa ja taklaa osaajapulan haasteet
Saimaan ammattiopisto Sampo on hyödyntänyt tehokkaasti erilaisia tapoja saadakseen lisää päteviä hakijoita avoimiin tehtäviin. Pitkäjänteinen työnantajakuvan rakentaminen ja rekrykampanjat
ovat tuottaneet tulosta. Sampo on hyödyntänyt Kuntarekryn laajennettua työnantajaesittelysivua ja digitaalista mainontaa.
Saimaan ammattiopisto Sampo on ainutlaatuinen oppimisympäristö,
jossa uskotaan rajattomaan oppimiseen ja yhteistyöhön.
Tavoitteena on luoda oppimisen ekosysteemi, joka mahdollistaa
jatkuvan kehityksen, tukee henkilöstön hyvinvointia
ja sitoutumista sekä edistää kestävää tulevaisuutta. Sampolaisia
on noin 400 ja opiskelijoita yli 5 000. Koulutuksenjärjestäjänä
Sampossa toimii Etelä-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Saimaan ammattiopisto Sampossa, kuten monissa muissakin
oppilaitoksissa rekrytointien haasteeksi on koettu pätevien
hakijoiden löytäminen opetus- ja asiantuntijatehtäviin.
Sopivien hakijoiden tavoittaminen sekä se, saadaanko rekrytoinnit
kohdennettua oikea-aikaisesti ja tarpeeksi ajoissa
on noussut myös pinnalle. Oppilaitokset kilpailevat samoista
osaajista, kertovat Marja Akkila ja Maria Tams Sampon
Kehittämis- ja tukipalveluista.
Urasivu kokoaa rekrytoinnin materiaalit yhdelle
alustalle ja kasvattaa Sampon työnantajakuvaa
Sampo on ottanut yhdeksi työnantajakuvan rakentamisen työkaluksi
Kuntarekryn työnantajaesittelysivun laajemman version,
eli urasivun. Urasivu on organisaation brändin mukainen
laajennettu ja täysin räätälöitävä työnantajaesittelysivu,
jonka avulla erottaudutaan muista työnantajista ja kasvatat
vetovoimaista työnantajamielikuvaa työnhakijoiden keskuudessa.
Lisänäkyvyyden lisäksi Urasivun rakentaminen selkeyttää
omaa työnantajamielikuvatyötä, mitä halutaan kertoa ja
miltä näyttää. Sivuston rakentaminen ja sisältöjen suunnittelu
antaa hyvän rakenteen kehitystyölle.
Houkuttelevan työnantajakuvan luomisella on iso merkitys.
Työnhakijat tutustuvat avoimiin työmahdollisuuksiin
Kuntarekry.fi -sivustolla vuosittain yli 15 miljoonan istunnon
voimin. Tämä liikenne kannattaa hyödyntää täysimääräisenä
työnantajamielikuvan kehittämisen osalta. Tässä Urasivu toimii
vaikuttavimpana työkaluna.
Saamme koottua rekrytointiin liittyvät materiaalit kaikki
yhdelle alustalle, jota kautta myös tehtäviin hakeutuminen
onnistuu. Hakijan klikkien määrä vähenee ja prosessista tulee
yksinkertaisempi. Urasivu on visuaalisesti monipuolisempi ja
näyttävämpi kuin perinteinen Kuntarekryn työnantajasivu,
Marja ja Maria kertovat.
Työnantajamielikuvan rakentamisessa urasivu ilmentää
Sampon brändiä ja tuo esiin työnantajuuden erinomaisuustekijöitä,
jotka erottavat Sampon muista opetusalan työnantajista.
Olemme tehneet urasivusta Sampon brändin näköisen,
lisänneet rekryvideon. Tulevaisuudessa haluamme lisätä sivulle
muun muassa sampolaisten uratarinoita, he jatkavat.
Marja ja Maria kokivat urasivun käyttöönoton suoraviivaiseksi.
Myös itse muokkaaminen on heidän mukaansa
helppoa. Sivu taipuu hyvin organisaation omaan visuaaliseen
ilmeeseen sopivaksi. Urasivun käyttöönotto oli tosi helppo ja
sujuva. Kuntarekryn asiantuntija opasti meitä urasivun käyttöön
yhteisessä palaverissa, jonka jälkeen pääsimme itse
kokeilemaan urasivun tekemistä käytännössä. Saimme tunnukset
järjestelmään, jossa pääsimme rakentamaan sivua. Ulkoasuun
pystyy itse vaikuttamaan ja suunnittelemaan juuri haluamallaan
tavalla, omaa brändiä mukaillen. Moduulien järjesteleminen
ja muokkaaminen on erityisen helppoa, jos on kokemusta
esimerkiksi Wordpressistä tai muusta vastaavasta työkalusta,
he kertovat urasivun käyttöönotosta.
Rekrymarkkinointi tuotti tuloksia
– hakijamäärät nousivat
Sampolla on hyödynnetty Kuntarekryn urasivua rekrykampanjoiden
laskeutumissivuna. Markkinoinnista ohjataan liikenne
suoraan urasivulle, josta hakija pääsee tutustumaan Sampoon
työnantajana ja jättämään hakemuksen.
Keväällä Sampo toteutti rekrymarkkinointikampanjan,
jossa markkinointiin avoimia työpaikkoja. Tässä vaiheessa vuotta oppilaitokset totutusti rekrytoivat syksylle uusia työntekijöitä.
Kuntarekryn asiantuntija ideoi rekrykampanjaa yhteistyössä
Sampon kanssa ja teki teknisen toteutuksen.
Kerroimme omat toiveemme kampanjan osalta. Lähetimme
omat brändikuvat ja mietimme ydinviestit rekrykampanjaan.
Asiointi oli tosi helppoa ja toteutus sovitun mukainen.
Kampanjan tulokset olivat erittäin hyvät ja saimme tehtäviin
enemmän hakijoita kuin aikaisemmin, Sampolta kerrotaan
iloiten.
Jatkamme mielellämme yhteistyötä Kuntarekryn kanssa
rekrytointimarkkinoinnissa ja työnantajamielikuvan rakentamisessa.
Kuntarekry on valtakunnallinen työnhakusivusto, josta
löytyy julkisen sektorin avoimia työpaikkoja. Lisäksi sivusto
tarjoaa tietoa eri työnantajista sekä paljon hyödyllisiä
vinkkejä ja sisältöjä työnhakijoille. Kuntarekry.fi:stä on suora
pääsy hakijaportaaliin. Kuntarekry näkyy myös aktiivisesti
julkissektorin työpaikoista kiinnostuneille työnhakijoille
sosiaalisessa mediassa. Kuntarekry-palvelun tuottaa
Grade Solutions Oy.
Kuntarekrystä löytyy tuhansia avoimia työpaikkoja kaikkialta
Suomesta: kuntarekry.fi
Palvelut työnantajille: Grade.fi
- keskimäärin 1,5 miljoonaa käyntiä kuukausittain
- yli 8 miljoonaa kävijää verkkosivuilla vuodessa
- yli 60 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa
Julkaistu: 08/2024