Yrityskulttuuri
Liikelahja todentaa ja rakentaa yrityskulttuuria
Kuva: Pexels
Henkilöstölle annetut liikelahjat heijastavat yrityksen arvoja ja luovat yrityskulttuuria ja työnantajamielikuvaa – hyvässä tai pahassa. Lahjojen tulisi edustaa yrityksen arvoja ja yrityskulttuuria.
Vastuullisuus on tämän päivän yrityskulttuurin kestotrendi,
jonka merkitys kasvaa vuosi vuodelta. Yrityskulttuuri perustuu
muun muassa yrityksen arvoihin ja tavoitteisiin: Miksi yritys on
olemassa, minne menossa, millä keinoin?
Yhä useammalla yrityksellä on jo vastuullisuusstrategia,
joka säätelee toimintaa. Vastuullisuuden tulisi näkyä myös yrityksen
antamissa liikelahjoissa. Niillä voidaan luoda sekä
sisäistä että ulkoista yrityskuvaa. Koko ajan kasvava näkemys
yritysmaailmassa on se, että vastuullisuus on myös kannattavaa
bisnestä.
Vastuullinen, arvostusta viestivä lahja
Vastuullinen, arvostava ja toimiva yrityskulttuuri saa työntekijät
antamaan parastaan ja sitoutumaan työhönsä. Työntekijöille
annetut liikelahjat ovat yksi yrityksen keinoista osoittaa arvostusta
henkilöstölleen.
Arvostusta heijastavat liikelahjat motivoivat, kannustavat ja
sitouttavat henkilökuntaa. Ajatuksella valittu, vastuullinen liikelahja
kertoo osaltaan, että työntekijä ja hänen panoksensa yritykselle
on tullut nähdyksi.
Huolimattomasti, ilman ajatusta valitut lahjat voivat toimia
päinvastoin. Pahimmillaan huono lahja tuhoaa sekä työntekijöiden
motivaatiota että koko yrityskuvaa. Siksi liikelahjojen
valintaan kannattaa panostaa ajattelua ja rahaakin.
Onnistunut
elämyslahja
muistetaan
parhaimmillaan koko
loppuelämän.
Lahjavalintoihin vaikuttavat suuret ajan trendit sekä yleinen
maailmantilanne. Vastuullisuuden kasvun vastavoimana ajassamme
on paljon vääryyttä ja pelon tunnetta, jota sitäkin liikelahja
voi omalta pieneltä osaltaan hitusen helpottaa, jos lahja
omalta osaltaan vähentää epäreiluutta maailmassa ja parantaa
ihmisten oloja.
Saajalleen hyödyllinen ja pitkään käytössä pysyvä kestävä
lahja muistuttaa itsestään jokaisella käyttökerralla ja tekee
antajansa hyväksi yritysmielikuvatyötä yhä uudelleen ja uudelleen.
Kestävän lahjan vaikutus kantaa pitkään
Ei ole samantekevää, onko liikelahja hankittu rihkamakauppiaalta,
vai ympäristön kannalta kestävistä raaka-aineista, vastuullisesti
toimivalta kumppanilta. Myös tuotteiden tuotantotavalla
on merkitystä. Ekologisesti kestäviä materiaaleja käyttävä, eettiset normit täyttävä yritys on yhä halutumpi kumppani.
Puisiin koruihin ja kodintuotteisiin erikoistuneen Aarikan
kaikki korut suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa.
Olemme avainlippuyritys ja on hienoa, jos liikelahjat pystyy
hankkimaan Suomesta tietyltä yritykseltä. Aarikka on tänä
vuonna 70-vuotias ja meidän repertuaarimme on klassikko.
Tuotteemme, kuten pässi tai kynttilänjalka ovat kestäneet
aikaa. Sekin on vastuullisuutta, Aarikan toimitusjohtaja Riia
Sandström toteaa.
Aarikassa uskotaan, että suomalainen osaaminen, läheltä
tulevat raaka-aineet ja kuljetuksen päästöjen väheneminen
sekä toimitusaikojen nopeutuminen ja varmuus ovat asioita,
joita asiakkaatkin osaavat arvostaa.
Tosin välillä kyllä ihmettelen suomalaista ostomentaliteettia:
Ensin kovasti toitotetaan suomalaisista tuotteista, mutta
lopulta ostetaan kuitenkin halvan hinnan perusteella tuote jostakin
kauempaa, Sandström sanoo.
Lahja voi olla designiltaan ainutlaatuinen, yksilöllinen ja
arvokaskin, mutta sen raaka-aine ei välttämättä täytä vastuullisuuskriteereitä. Esimerkiksi jalometalleista tehtyjen korujen
raaka-aine voi olla peräisin kyseenalaisista lähteistä, ja perustua
sekä ympäristön että työvoiman riistoon ja hyväksikäyttöön.
Tuotteiden taustoihin on syytä perehtyä ja valita sellainen
lahjan toimittaja, joka on varmistanut, että tuotteen vastuullisuusasiat
ovat kunnossa.
Puu on Aarikalle keskeisin ja omin raaka-aine. Se hankitaan
luotettavilta yhteistyökumppaneilta, joilla on valmius
kehittää kalustoaan ja tuotantomenetelmiään mahdollisimman
tehokkaiksi ja ympäristöystävällisiksi.
Käsin koottua vastuullisuutta
Jokainen Aarikan tuote kootaan käsin Suomessa kotityöntekijöillä
ja työpajoissa, kuten Pelastusarmeijan asumispalveluyksikössä.
Toiminnan kautta tuetaan syrjäytyneiden työllistämistä
ja osallistamista yhteiskuntaan. Viime vuonna Pelastusarmeijan
työpajoissa valmistettiin lähes 30 000 Aarikan
tuotetta.
On merkittävä asia myös kansantalouden kannalta, että
voimme tarjota työaktiviteettia henkilöille, jotka sitä tarvitsevat
päästäkseen takaisin raiteille. Me pystymme antamaan heille
merkityksellistä työtä, josta tiedämme, että he nauttivat siitä,
Sandström sanoo.
Työssä saa vastuuta ja samalla työntekijät saavat mahdollisuuden
tienata osan rahoistaan töitä tekemällä. Myös Pelastusarmeijan
mukaan Aarikan tarjoama työ on ollut tärkeä ja itsetuntoa
kohottava tekijä työntekijöille.
Lisäksi tuotteita kokoavat kotityöntekijät, joille työllistyminen
saattaa erilaisten elämäntilanteiden, kuten pienten
lasten takia, olla haasteellista – tai jotka vain puhtaasti
nauttivat käsillä tekemisestä.
Tervetuliaislahjalla mukaan joukkoon
Monet yritykset antavat uusille työntekijöilleen tervetuliaislahjan,
jossa voi olla vaikkapa erilaisia käytännöllisiä räätälöityjä
tuotteita. Tervetuliaislahjan ei tarvitse olla kallis.
Pienikin huomionosoitus tuntuu mukavalta ja pohjustaa
rakentavasti alkavaa uutta työsuhdetta.
Työntekijöiden moninaisuus on kasvava trendi, joka
kannattaa huomioida lahjavalinnassa. Lahjakortti ja koodit
erilaisiin palveluihin ja elämyksiin voi olla hyvä ja vastuullinen
valinta, joka antaa saajalle mahdollisuuden vaikuttaa
lahjaan. Näin voidaan tukea myös työyhteisön monimuotoisuutta
ja huomioida yksilöllisiä tarpeita ja toiveita.
Onnistunut elämyslahja muistetaan parhaimmillaan
koko loppuelämän ja samalla voidaan luoda yhteishenkeä
työyhteisöön. Esimerkiksi uuden liikuntalajin kokeilumahdollisuus
voi tuoda mukanaan jopa uuden harrastuksen työntekijälle,
millä on varmasti vaikutusta työntekijän hyvinvointiin.
Tosin taas on huomioitava, että kaikki suositutkaan elämykset
eivät ole suinkaan eettisesti ja ekologisesti kestävältä
pohjalta rakennettuja, joten tähänkin on syytä paneutua
elämyslahjaa valittaessa.
Teksti: Jari Peltoranta
Kuvat: Aarikka
Julkaistu: 06/2024