Johtaminen
Onko päätösvallan jakaminen palvelevan johtamisen ydin?
Kuva: Pexels
Palveleva johtaminen on noussut viime vuosina yhdeksi suosituimmista ja kiinnostavimmista johtamisfilosofioista. Sen mukaan johtajan tehtävä on palvella, valmentaa ja auttaa työntekijöitä, ei käskeä, kontrolloida tai komentaa heitä.
Palveleva johtajan ei tulisi olla itsekeskeinen tai autoritaarinen,
vaan hänen pitäisi välittää työntekijöiden hyvinvoinnista,
arvoista ja tarkoituksesta. Palveleva johtaja pyrkii luomaan
työyhteisön, jossa vallitsee luottamus, kunnioitus ja yhteistyö.
Palveleva johtaminen ei kuitenkaan ole sama kuin valmentava
tai jaettu johtajuus, jotka ovat myös nousseet esiin nykyaikaisina
johtamismalleina. Valmentava johtajuus keskittyy
työntekijöiden kehittämiseen ja oppimiseen, ja jaettu johtajuus
tarkoittaa sitä, että päätöksenteko on hajautettu useammalle
henkilölle tai ryhmälle. Palveleva johtaminen ei siis välttämättä
tarkoita päätösvallan antamista työntekijöille, vaikka se voi
olla yksi sen ilmenemismuodoista.
Johtajuuskulttuurien kehityskaari. Kirjassa Jaettu johtajuus esitellään
viisi erilaista johtajuuskulttuuria, jotka on jaettu kolmeen osa-alueeseen:
työnjako, keinot ja suunta. Kuvassa näkyy, miten työntekijöiden
vastuu ja valta kasvavat, kun siirrytään johtajakeskeisestä kulttuurista
yhteisöohjautuvaan kulttuuriin. Päätösvallan jakaminen on keskeinen
tekijä, joka erottaa eri kulttuurit toisistaan.
KUVA: KARLEX OY
Päätösvallan jakaminen on yksi tärkeimmistä ja vaikeimmista
kysymyksistä, kun puhutaan johtamisesta. Kuka saa
päättää mistä, milloin ja miten? Miten varmistetaan, että päätökset
ovat oikeita, oikeudenmukaisia ja tehokkaita? Miten luodaan tilanne, jossa kaikki ovat tyytyväisiä ja motivoituneita?
Nämä ovat kysymyksiä, joita jokaisen johtajan tulisi
pohtia.
Päätösvallan jakaminen ei ole yksiselitteinen asia, vaan se
riippuu monista tekijöistä, kuten organisaation koosta, rakenteesta,
kulttuurista, tavoitteista ja toimialasta. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa jakaa päätösvaltaa, vaan eri tilanteisiin ja
eri ihmisiin sopivat eri ratkaisut. Päätösvallan jakaminen vaatii
myös joustavuutta, tilannetajua ja viestintätaitoja.
Palveleva
johtajan ei tulisi
olla itsekeskeinen tai
autoritaarinen.
Päätösvallan jakaminen voi olla hyödyllistä ja kannattavaa
niin johtajalle, työntekijöille kuin organisaatiollekin, jos se
tehdään oikein. Se voi parantaa työntekijöiden motivaatiota,
sitoutumista, luovuutta ja tuottavuutta, sillä he saavat vaikuttaa
omaan työhönsä ja kokevat sen merkitykselliseksi. Se voi
myös lisätä asiakkaiden tyytyväisyyttä, organisaation mainetta
ja kilpailukykyä, sillä päätökset ovat paremmin perusteltuja,
nopeampia ja asiakaslähtöisempiä.
Päätösvallan jakaminen voi kuitenkin olla myös haitallista
ja vaarallista, jos se tehdään väärin. Se voi johtaa epäselvyyteen,
ristiriitoihin, virheisiin ja vastuunpakoiluun, jos päätöksentekijät
eivät ole päteviä, kiinnostuneita tai motivoituneita.
Se voi myös heikentää johtajan asemaa, arvovaltaa ja uskottavuutta, jos hän luopuu liikaa vallasta tai ei osaa käyttää sitä
viisaasti.
Päätösvallan jakaminen on siis tasapainoilua vapauden ja
vastuun välillä. Se vaatii tietoisuutta, taitoa ja tahtoa sekä johtajalta
että työntekijöiltä.
Kuva: Pexels
Johtajakeskeisessä kulttuurissa johtaja päättää kaiken ruohonjuuren
työnjaosta ja keinoista aina organisaation toiminnan
suuntaan (strategia, tavoitteet, tulokset) asti. Kun organisaatiossa
ymmärretään, ettei yhden ihmisen tarvitse päättää
kaikkea, ottavat he käyttöön vahvat säännöt. Tästä oiva esimerkki
on perinteinen armeija. Näissä perinteisissä johtajuuskulttuureissa
palveleva johtaja on ollut kiva kaveri ja antanut
alaisille erivapauksia, palkintoja ja juhlia.
Saavutuskeskeisessä johtajuuskulttuurissa johtaja on
ymmärtänyt, ettei hänen tarvitse kertoa työntekijöille, miten työ
tehdään, vaan asettaa tavoitteet ja antaa työntekijöiden valita
työnteon keinot itse. Tässä kulttuurissa palveleva johtaja kyselee
työntekijöiden mielipiteitä ja yrittää soveltaa niitä omiin
päätöksiinsä, prioriteettina kuitenkin omat valinnat ja organisaation
etu.
Päätösvallan
jakaminen ei
ole yksiselitteinen asia,
vaan se riippuu monista
tekijöistä.
Elämme saavutuskeskeisen ja yksilökeskeisen johtajuuskulttuurin
murroksessa. Muutoksen myötä tunnistetaan erilaisia
hyvän johtajuuden ominaisuuksia, kuten palveleva tai valmentava
johtajuus.
Yksilökeskeisessä kulttuurissa johtaja ymmärtää, ettei
hänen tule tehdä päätöksiä työntekijöiden puolesta. Jos työntekijä
on asiantuntija, miksi tämän pitäisi viidessä minuutissa
pystyä tiivistämään asiansa johtajalle päätöstä varten? Eikö
johtajan tehtävä olisi antaa työntekijän tehdä päätös ja tukea
häntä siinä. Palveleva johtaminen tarkoittaa, että työntekijä
nousee päätöksenteossa samalle tasolle johtajan kanssa konkreettiseen
työhön liittyvien asioiden suhteen.
Yhteisöohjautuvassa johtajuuskulttuurissa esihenkilöt ja
pomot eivät tee päätöksiä, vaan niitä tekevät kaikki yhdessä.
Päätökset eivät liity vain työn tekemiseen vaan myös organisaation
strategiaan, visioon ja tavoitteisiin. Jokainen organisaation jäsen toteuttaa palvelevaa johtamista toinen toistaan
kohtaan eikä ole hierarkiaa tai erityisempiä kiinteitä titteleitä.
Eri asioista kiinnostuneet hakeutuvat yhteen ja päättävät,
miten haluavat asioita hoitaa.
Yhden henkilön sijaan usea ihminen tekee päätöksiä
yhdessä. Ryhmä henkilöitä voi myös linjata, että yksi henkilö
saa edustaa heitä ja tehdä päätökset heidän puolestaan. Näin ryhmään syntyy erilaisia rooleja. Esimerkiksi projektiluonteisessa
työssä on hyvä antaa erilaisia vastuita eri henkilöille,
jotta kaikki eivät ole tarpeettomasti työstämässä samoja
asioita.
Elämme
saavutuskeskeisen
ja yksilökeskeisen
johtajuuskulttuurin
murroksessa.
Työn todellinen hyvinvointi tulee siitä, että työntekijä saa
tehdä omaa työtään koskevat päätökset itse. Itseohjatuvat
yksilöt haluavat valita milloin, missä ja miten tekevät työtä.
Johtajan tehtävä on tunnistaa nämä yksilöt sekä ne, jotka eivät
halua tai uskalla päättää asioista. Todellista työntekijöiden
palvelua on selvittää, minkälaista johtajuuskulttuuria omassa
työporukassa halutaan ja sulauttaa se siihen, minkälaista johtamista
tarvitaan.
Jos johtaja ei anna alaisille päätösvaltaa, ei hymyssä suin
annettu epälooginen tehtävä aiheuta sen enempää pahoinvointia
kuin tylysti annettu huono tai tilanteeseen sopimaton
tehtävä. Palveleva johtaminen ei tarkoita automaattisesti päätösvallan
luovuttamista työntekijöille, mutta parhaillaan se on
sitä itseään.
Teksti: Karl-Johan Spiik / Karlex Oy
Julkaistu: 02/2024