Johtaminen
Tiimit
Yrityskulttuuri
Toimiva yhteisö
Johtajuuskulttuurin murroksessa eivät paina enää pelot, joissa työntekijä pohtii, kelpaanko minä tai saanko minä töitä. Uusia huolenaiheita on, pystynkö tekemään töitä muiden kanssa ja millä hinnalla. Työyhteisön sujuva toiminta ei tule ilmaiseksi. Työyhteisön jäsenille hinnaksi muodostuu oma panos ymmärtämään itseä ja muiden erilaisuutta. Työnantajalle panostuksen hinta näyttäytyy konkreettisesti aikana, joka kuluu työyhteisön ristiriitojen selvittelyyn. Voisiko resurssit jakaa toisin?
Asiantuntijatyön sekä etätöiden lisääntyessä introverttien valta
ja osaaminen on noussut korkealle jalansijalle. Onko yleisesti
tunnettu introvertti-ekstrovertti-jaottelu enää ajankohtainen?
Vanhat opit nelikenttätesteistä ja piirreteorioista nousevat
uudelleen kysymykseen, kun uusi sukupolvi astuu työelämään.
Enää hallitsevat persoonat eivät johda yksin jaetun johtajuuden
organisaatiokulttuurissa vaan pomottavat persoonat voidaan
savustaa ulos itseohjautuvista tiimeistä.
Onko teoreettisella viitekehyksellä arvoa? Parempi on noudattaa
edes huonoa menetelmää, kuin ei käyttää menetelmää
lainkaan. Piirreteoriat kuten DISC, MBTI tai EgoSwot ovat konkreettisia työkaluja arjen hetkiin, jossa pitää sietää muiden
erilaisuutta tai osata antaa palautetta. Palautteen antaminen
oli ennen esihenkilön tehtävä, mutta jaetun johtajuuden
myötä palautteenannon vastuu tulee jakaa kaikkien kesken.
Työelämässä
korostetaan
kykyä palautua
konflikteista.
Rakentavaa palautetta pitää kerätä pysähtymällä pohtimaan
omaa toimintaa säännöllisesti. Tätä tulee tehdä niin
tiimin kuin eri projektien kohdalla. Neuvot ihmisten erilaisuudesta
jäävät käyttämättä, kun tiimi hoitaa palautteenantamisen
yhteisellä tavalla. Väheksymättä piirreteorioiden konkreettista
arvoa, reflektiiviset palaverit korvaavat yksilölliset opit palautteenannossa. Konflikteja ei kuitenkaan voi ajoittaa.
Jokaisella pitäisi olla henkilökohtaisessa työkalupakissaan keinoja
antaa palautetta tilanteessa kuin tilanteessa.
Jokaisella on mahdollisuus johtaa tiimiä
Halu johtaa nosti ennen ekstrovertit esihenkilöasemaan. Valmentavassa
johtajuudessa käännytään johtajuuden jakamiseen,
jolloin jokaisella on mahdollisuus johtaa tiimiä, vaikkakin
vain omalla osa-alueellaan. Hallitsevat ihmistyypit menestyvät
perinteisissä johtajuuskulttuureissa, jossa yhden henkilön
tulee ottaa vastuu ja ohjata muita. Kun johtajuutta jaetaan ja kokoukset muuttuvat työpajoiksi, eikä hallitsevilla persoonilla
ole samanlaista asemaa kuin ennen. Liian pomottavat henkilöt
voidaan jopa kokea haasteena tiimille, jos he eivät opi tekemään
yhteistyötä.
Perinteisessä johtamiskulttuurissa organisaation johto määritteli
toiminnan ja saneli keinot. Jaetussa johtajuudessa keinot
ja ratkaisut lähtevät henkilöstöstä. Kun nimetty esihenkilö
ei sanele asioita, aiheutuu ihmisten välille konflikteja – mikä
on täysin normaalia. Työelämässä korostetaan kykyä palautua
konflikteista ja tällöin henkilökohtaiset taidot käsitellä erilaisia
ihmistyyppejä korostuu. Jos ennen ihmistuntemus oli esihenkilön vastuulla, nykyään sen opettelu pitäisi kuulu jokaisen työntekijän
arkeen.
Konflikteja ei
kuitenkaan
voi ajoittaa.
Hiljaista tietoa, jota ei ole dokumentoitu
Perinteisessä johtamiskulttuurissa nousee esiin piirre, jossa
itsestä piti tehdä korvaamaton. Toimivan työyhteisön kannalta
on haastavaa, että työt henkilöityvät ja näistä korvaamattomista
sankareista muodostuu pullonkauloja. Sankareilla on
hiljaista tietoa, jota ei ole dokumentoitu ja heidän avullansa
päästään tavoitteisiin, joita ylin johto asettaa. Sankareista voidaan
nostaa esihenkilöitä, jolloin oravanpyörä vahvistuu, eikä
johtajuus kehity, elleivät sankarit kehity samalla.
Valmentavan johtajuuden ja yhteisöohjautuvuuden myötä
työyhteisö oppii, etteivät sankarit ole korvaamattomia. Kun
harjoitellaan palautteenantamista ja ihmisten erilaisuutta, harjoitellaan
samalla kommunikaatiota. Kommunikoimalla huomataan,
miten omassa työyhteisössä tehdään asioita. Ennen pitkää
valveutuneemmat yksilöt tajuavat dokumentoinnin arvon.
Työyhteisön tulee vakiinnuttaa työtavat ja kirjata ylös, miten
asiat tehdään. Puhutaan prosesseista, mutta ei jäykistä insinöörimäisistä
prosessikaavioista. Työyhteisöön syntyy kulttuurikäsikirjoja,
jotka kertovat miten organisaatiossa toimitaan.
Kyseenalaista tapa tehdä töitä
Ovatko kulttuurikäsikirjat edelleen nimettyjen vastuuhenkilöiden
tekemiä? Ero valmentavan johtajuuden ja puhtaan yhteisöohjautuvuuden
eli esihenkilöttömyyden välillä on, että kuka
tahansa organisaatiosta voi kyseenalaistaa tavan tehdä töitä,
kerätä kannatusta ja muuttaa toimintaa organisaatiossa. Tämä
tarkoittaa myös sitä, että kyseinen henkilö päivittää asiat kulttuurikäsikirjaan.
Näin ylläpidetään yhteisiä pelisääntöjä toimivassa
työyhteisössä.
Muutosta ajanut henkilö on hiljainen johtaja, joka osaa
ottaa huomioon ihmisten erilaisuuden, motivoida ja tuoda
itseään
julki asioissa. Hän on oppinut taidot itse tai kouluttautunut
näihin. Tärkein oppi muille on, että nämä ovat taitoja, joita kuka tahansa voi oppia. Kaikki nimetyt johtajat eivät
osaa kuunnella muita, hiljaiset johtajat ovat tehneet siitä erityisvoimansa.
Toimiva
työyhteisö
kokeilee ja oppii
yhdessä.
Jos nimetty johtaja näkee, ettei jotain asiaa kannata muuttaa
– miksi on niin vaivalloista käydä dialogia hiljaisten johtajien
kanssa? Mikseivät he vakuuta työyhteisöä, että olemassa
oleva tapa on paras tapa. Ehkä johtaja on liian kiireinen.
Yhteisöohjautuvuus pyrkii ratkaisemaan tämänkin ongelman
siten, että ihmiset voivat keskittyä oman työn kannalta tärkeisiin
asioihin. Muille jää valta ja vastuu hoitaa asioita, jotka
liittyvät konkreettisen tekemiseen ja omaan työhön.
Kun työntekijöitä ei kuunnella
Jos suurin osa työyhteisöstä haluaa vaihtaa työskentelymallia, pitää selvittää tähän syy. Mitä luultavimmin se on mukavampi,
tehokkaampi tai järkevämpi tapa tehdä töitä. Ruohonjuuritason
tekeminen ei aina näyttäydy ylimmälle johdolle, kun
mietitään suuria linjoja. Kun ei kuunnella työntekijöitä, ajaudutaan
konflikteihin, uupumisiin ja turhautumisiin. Näitä pitää
selvitellä ja käyttää paljon aikaa. Saman ajan olisi voinut
käyttää ennakoivasti erilaisuuden opetteluun ja uusien työskentelytapojen
kokeiluun.
Joskus huonomman vaihtoehdon kokeilu ison ryhmän toimesta
voi tuottaa hetkellisesti tappiota, mutta pidemmällä
aikavälillä jokainen ymmärtää, miten asiat pitää tehdä. On
mahdotonta ennustaa, miten asiat olisi voitu tehdä toisin –
siksi erilaisia menetelmiä pitää kokeilla. Toimiva työyhteisö
kokeilee ja oppii yhdessä.
Teksti: Karl-Johan Spiik / Karlex
Kuvat: Pixabay
Julkaistu: 05/2023