Johtaminen
Yrityskulttuuri
Kaikki pallot ilmassa?
Voittava yrityskulttuuri on tasapainottelua keskenään vastakkaisten arvojen välillä – eikä tälle sirkusnumerolle ole loppua luvassa koskaan
Kaikki haluavat rakentaa vahvan yrityskulttuurin – mutta miten temppu tehdään? Hollantilainen HR-guru Fons Trompenaars on tutkinut aihepiiriä vuosikymmenien ajan ja tietää, että eri taloissa voi olla eri reseptit, jotka silti luovat toivottua me-henkeä ja tekemisen meininkiä. Viime kädessä kulttuurin rakentaminen ja ylläpitäminen on kuitenkin yritysjohdon heiniä.
Yrityksen johdon rooli on kulttuurin kannalta elintärkeä. Johdon
täytyy olla sitoutunut rakentamaan vahvaa kulttuuria joka
päivä – se ei voi olla vain HR:n tehtävä.
Trompenaars muistuttaa vanhasta sanonnasta, jonka
mukaan kulttuuri syö strategian aamiaiseksi. Hänen mukaansa
olisi tosin fiksumpaa, jos strategia ja kulttuuri kävisivät
yhdessä ruokapöytään ja miettisivät, miten firman asiat laitetaan
porukalla reilaan.
Trompenaarsin mukaan kukin yritys on tavallaan kuin taistelukenttä,
jossa ristiriitaiset intressit ja arvot mittelevät dominanssista.
Tämä on kuitenkin päivänselvää vain ulkopuoliselle
tarkkailijalle – talon omissa juoksuhaudoissa tarpovat harvoin
näkevät isoa kuvaa.
Kun raivoisa innovaatiohimo vei suohon
Trompenaars kertoo esimerkin yrityksestä, joka painotti kaikessa
tekemisessään kunnianhimoa, innovaatioita ja yhteistyötä.
Tästä huolimatta yritys oli ajautunut vaikeuksiin: erilaiset
riskit materialisoituivat, myyjät eivät ymmärtäneet tuotetta,
kukaan ei kantanut vastuuta.
Aika pian selvisi, että yrityskulttuuri oli rakennettu liian
rohkeaksi ja eteenpäin katsovaksi. Siitä puuttui maltti ja viileä
harkinta.
Trompenaars suositteli yritykselle jin & jang -käsittelyä,
jossa sinänsä hienoille ydinarvoille rakennettiin riittävä vastavoima.
Kun kunnianhimo ja maltti saatiin tasapainoon yrityksessä,
tilanne alkoi parantua, hän muistelee.
Yrityksen
johdon rooli on
kulttuurin kannalta
elintärkeä.
Trompenaarsin mukaan kunnianhimo vs. maltti on itse
asiassa
yleinen taistelupari, jossa on omat, maakohtaiset
mausteensa. Amerikkalaiset painottavat enemmän korkeaa
ambitiotasoa, kun taas saksalaiset puoltavat malttia.
Hollantilainen kulttuurienvälisen viestinnän tutkija,
organisaatioteoreetikko, konsultti ja kouluttaja Fons Trompenaars
sanoo, että yrityksen johdon rooli on kulttuurin kannalta elintärkeä.
Johdon täytyy olla sitoutunut rakentamaan vahvaa kulttuuria joka
päivä – se ei voi olla vain HR:n tehtävä.
Kolikon kaksi puolta
Kun johtajat pohtivat omaa yrityskulttuuriaan, heidän kannattaa
lainata ajatteluunsa samaa dualiteettia, Trompenaars
neuvoo.
Esimerkiksi etätöiden suhteen huomataan, että siinäkin on
selvät vastaparit. Ihmisiltä odotetaan itseohjautuvuutta ja itsenäisyyttä,
kun he ovat kotona töissä, ja yleensä tämä toimiikin
ihan hyvin. Vuorovaikutus kollegoiden ja esimiesten kärsii kuitenkin
herkästi, ellei tähän todella satsata, hän toteaa.
Johtajuuden haaste on ottaa kaksi toisilleen vastakkaista
arvoa ja yhdistää ne toimivalla tavalla, hän summaa.
Hävityksen merkit
Trompenaars on tavallaan bisnesmaailman kulttuurikuiskaaja,
joka kutsutaan hätiin, kun sukset on saatu talossa
ristiin. Moneen organisaatioon tutustuneena hän osaa yleensä
lukea orastavan kriisin merkit jo kaukaa. Hän tietää esimerkiksi,
että ulkoinen kuorrutus työpaikoilla ei kerro kulttuurin
elinvoimaisuudesta paljoakaan. Vaikka konttorilla on kalleimmat
espressokoneet ja brändin mukaiset biljardipöydät, ne
ovat edelleen vain pintaa.
Todellinen työkulttuuri voi silti pyöriä ylhäältä alas suuntautuvan
johtamistyylin ja riskejä välttävien prosessien ympärillä,
hän toteaa. Eli siis työntekijöillä voi olla hymy naamalla
kuin liimattuna, mutta sydämessä asuu pelko tai vähintäänkin
huoli.
Kulttuurin vääristymä tällaisessa tapauksessa lähtee siitä,
että yrityskulttuurin ulkoiset puitteet saattavat vetää puoleensa
tietynlaista ihmistä – mutta organisaation arkitodellisuus saattaa
sopia paremmin aivan erilaisille ihmisille. Lopputuloksena
syntyy dissonanssia.
Sillanrakentajia tarvitaan aina
Toinen kitkaa aiheuttava asia voi olla diversiteetinhallinta –
laajasti ymmärrettynä. Trompenaars selventää: etenkin isoissa
yrityksissä on eri kansalaisuuksia ja kulttuureja edustavia ihmisiä,
ja näin se pitää ollakin. Tämä on sitä rikkautta, joka auttaa
yrityksiä menestymään.
Sen sijaan harva tulee ajatelleeksi sitä, että yrityksen eri
osastojen väliset erot voivat olla suurempia kuin konsanaan
eri maiden väliset.
Tämä tarkoittaa, että porukka voi olla hyvinkin hajallaan
talon sisällä; kunkin klaanin edustajat omalla leirinuotiollaan.
Tällöin kokoontuminen kerran vuodessa yhteisen kokon ääreen
ei vielä paljon auta, kun arjen tarina on kuppikuntainen.
Kulttuuri on kiehtova
aihe, koska se on
liikkuva maalitaulu.
Mikä mainostoimisto teki teidän arvot?
Sitten Trompenaars pääsee käsiksi yhteen mieliaiheistaan eli
puhumaan yritysten arvoista. Hänen mukaansa ne eivät useinkaan
ole niitä jylhiä, kiiltäviä sanoja, joita brändityöryhmä
kylvi ympäriinsä.
Jos ajatellaan sitä, mitä yrityksen arvot oikeasti ovat, niin
ne ovat pikemminkin kollektiivista käyttäytymistä ja päätöksentekoperiaatteita,
jotka ovat niin yleisiä organisaatiossasi, että
niitä ei arjessa edes ajatella.
Mitä ihmiset todella arvostavat? Ja miten he todella käyttäytyvät
päivittäin? – Näillä kysymyksillä pääsee jo alkuun,
neuvoo Trompenaars. Kaikkein tärkeintä on silti selvittää,
ketkä viime kädessä päättävät arvojen asettamisesta ja toteuttamisesta
yrityksessä.
Johdon on muistettava käydä peilin edessä tässäkin harjoituksessa.
Mikäli yrityksen toimitusjohtaja tai johtoryhmä käyttäytyy
yrityksen arvojen vastaisesti, johtamiskoulutus on joko
ollut puutteellinen tai arvot on rakennettu väärin.
Tunnista yrityksesi kasvuvaihe
Trompenaars muistuttaa myös evoluutiosta. Siinä missä startupin
kuuluukin rönsyillä ja hakea uomaansa eri tavoin, vakavampi
(ja vakaampi) liiketoiminta tarvitsee rakenteita ja toistettavia,
mitattavia prosesseja. Mutta liiallinen rakenne jäykistää:
Tämä johtaa herkästi autonomiakriisiin, kun ihmiset kokevat,
että heidän itsenäisyyteensä ja toimijuutensa viedään.
Jälleen, Trompenaars vetää esiin jin & jang -kortin: liika
auktoriteetti huono, liika sooloilu huono, etsitään kultainen,
kestävä keskitie.
Työntekijät tarvitsevat selkeästi rajatut painopisteet, joissa
on määritellyt roolit, vastuut ja laajuudet, jotka vapauttavat
heidät toimimaan itsenäisemmin ja saavat pyörät pyörimään.
Kolme tärkeintä asiaa,
joita arvostetaan
työelämässä, ovat itsenäisyys,
hallinta ja merkitys.
Toiveiden tynnyriä täyttämässä
Kulttuuri on kiehtova aihe, koska se on liikkuva maalitaulu.
Tämän takia Trompenaars pitää turhana yrityksiä määritellä
sitä liian tarkkaan – vaikka yritykset saattavat nikkaroida itselleen
mieleisiä kulttuurikäsikirjoja vuosikaupalla ja isolla konsulttiporukalla.
Näistä kulttuurikoodistoista tulee herkästi listoja siitä, mitä
me toivoisimme yrityskulttuurimme olevan, eikä kuvausta siitä,
mitä kulttuuri todella on tällä hetkellä.
Trompenaars muistuttaa yrityksiä siitä, että työntekijöiden
motivaatio ja työyhteisön draivi syntyy lopulta kolmesta aika
yksinkertaisesta jutusta:
Kolme tärkeintä asiaa, joita ihmiset arvostavat työelämässään,
ovat itsenäisyys, hallinta ja merkitys. Käytännössä
kaikki muu kuuluu näiden kolmen tarpeen alle.
Kun yksilö siis tekee itsenäisesti (vapaus ja vastuu!) merkityksellistä
työtä, jonka hallitsee hyvin, ollaan jo pitkällä.
Sanan yksilö voi myös korvata sanalla tiimi – tai muulla
vähän isommallakin organisaation yksiköllä.
Ei koskaan valmis
Trompenaars näkee, että kulttuurin kehittämistyö on aina
ikään kuin MVP-vaiheessa (Minimum Viable Product) eikä
koskaan varsinaisesti valmis. Sitä toivottavasti hiotaan jatkuvasti
avoimen vuoropuhelun kautta, kaikkien liiketoimintayksiköiden
ollessa mukana. Onnistuminen näkyy siinä, että
kulttuuri resonoi vahvasti ja tuo ihmisiä yhteen entistä paremmin.
Trompenarsin mukaan ongelmat yrityksissä eivät ole valtavasti
muuttuneet vuosien saatossa, mutta esimerkiksi käytetty
terminologia on vaihtunut moneen kertaan. Aina löytyy
myös uusi -ismi, jota soveltamalla kaikki huolet haihtuvat.
Muodikkaita johtamiseen ja kulttuuriin liittyviä
ajatusmalleja
syntyy nyt jatkuvalla syötöllä. Minutkin on
yllättänyt se, miten nopeasti erilaiset johtamisideologiat
tulevat ja menevät, hän myöntää.
Visionääri kohtaa tekijän
Tietyt syvävirrat silti ovat ja pysyvät. Esimerkkinä vaikkapa
puhe kirkkaasta visiosta, jonka toimitusjohtaja
kehystää ja tarjoilee joukoilleen – visiojohtaminen oli
kuuminta hottia noin 15 vuotta sitten, kunnes alettiin
korostaa toimeenpanokykyä (execution). Tosi johtaja jättää
siis pilvilinnojen piirtelyn ja painaa sormet savessa
duunia? – Väärin, huokaa Trompenaars.
Tässäkin paras lopputulos saadaan, kun nämä
kaksi asiaa yhdistetään. Ensin ne visiot, sitten toimeenpano.
Ja vielä se pakollinen kysymys: mikä on HR:n rooli
kaikessa tässä? – Trompenaars vastaa, että HR on
perinteisesti korostetun ihmislähtöinen, mutta samalla
kun arvot ja kulttuuri siirtyvät oikeasti keskiöön yrityksissä,
HR-väki huomaakin olevansa strateginen assetti.
HR:llä tulee olla oma paikkansa johtoryhmässä, se
on selvä, hän kuittaa.
Fons Trompenaars
– hollantilainen kulttuurienvälisen viestinnän
tutkija, organisaatioteoreetikko, konsultti ja
kouluttaja
– yrityskulttuurin asiantuntija, jota pidetään
yhtenä maailman vaikutusvaltaisimmista
bisnesajattelijoista
– äänestetty 20 vaikutusvaltaisimman
kansainvälisen ajattelijan joukkoon
(HR magazine)
– valittu 50 Business Thinkers -listalle
toistuvasti
– auttanut 30 vuoden ajan Fortune 500
-yritysten johtajia ratkomaan liiketoiminta- ja
kulttuurihaasteita
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Trompenaars Hampden-Turner Consulting
Julkaistu: 05/2023