Rekrytointi (arviointityökalut, rekrytointityökalut)
Tutkitusti hyvä työnhakijakokemus
Työnhakijakokemusta voi kehittää palautekyselyjen pohjalta
Työnhakijakokemuksen kehittäminen vaatii hieman vaivannäköä, mutta palkitsee nopeampina ja osuvampina rekrytointeina sekä työnantajamielikuvan kohenemisena. Hakijakokemuksen kehittäminen vaatii kaikkien rekrytointia järjestävien henkilöiden sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.
Työnhakijakokemus on suuressa roolissa työnantajamielikuvan
muodostamisessa sekä rekrytointien sujuvuudessa. Millaista
hakijakokemusta tämän päivän hakijat arvostavat ja mitä organisaatio
voi tehdä hakijakokemuksen parantamiseksi?
Unelmien työnhakukokemukseen kuuluvat avoimuus ja keskusteleva
ote. Viestintä on oikea-aikaista, avointa ja kaksisuuntaista
ja myös hakijalla on mahdollisuus kommentoida, kysyä
ja antaa palautetta, sanoo Duunitorin rekrytointimarkkinoinnin
asiantuntija Liljaana Lähteenkorva.
Myönteiseen työnhakijakokemukseen kuuluu hakijoiden
kohtaaminen henkilökohtaisella tasolla. Tavoitteena tulisi
olla, että jokainen hakija tuntee itsensä huomatuksi ja saa
palautetta. Valinnan perustelussa rehellisyys ja avoimuus ovat
tärkeitä, jatkaa Duunitorin rekrytoinnin asiantuntija Lotta
Viljamaa.
Rekrytointeihin osallistuu hakijoita, jotka eivät tule valituiksi,
mutta voisivat olla potentiaalisia työntekijöitä seuraavissa avautuvissa
hauissa. Myönteisen kokemuksen ansiosta hakijat hakevat
uusiin organisaatiossa avautuviin paikkoihin ja saattavat
suositella kyseistä työpaikkaa myös muille alan osaajille.
Hyvän hakijakokemuksen ansiosta myös työhön valittu
henkilö aloittaa uuden työnsä ja perehdytyksen erityisen
hyvällä fiiliksellä ja motivoituneena, lisää Lähteenkorva.
Työnhakukokemus
on abstrakti ja
laaja aihe.
Hyvään rekrytointiin on varattava riittävästi resursseja.
Liian tiukasti resursoidussa rekrytoinnissa voimavarat riittävät
juuri ja juuri huolehtimaan jatkoon valituista, jolloin hylättyjen
hakijoiden kokemus rekrytoinnista voi muodostua kielteiseksi.
Duunitorin rekrytointimarkkinoinnin asiantuntija Liljaana Lähteenkorva sanoo, että hyvän hakijakokemuksen ansiosta myös työhön valittu henkilö aloittaa
uuden työnsä ja perehdytyksen erityisen hyvällä fiiliksellä ja motivoituneena.
KUVA: DUUNITORI / ALTTI HEINILÄ
Tutkimuksella tietoa työnhausta
Duunitori Oy toteutti viime vuonna yhteistyössä Taloustutkimus
Oy:n kanssa kyselytutkimuksen Työnhaku Suomessa – kansallinen
rekrytointitutkimus 2022. Tutkimuksessa pureuduttiin työikäisten
suomalaisten kokemuksiin työnhausta.
Tutkimuksen mukaan rekrytoinnissa tärkeimpinä pidetään
hyvää perehdytysprosessia uudessa työssä aloitettaessa ja
aktiivista viestintää rekrytointiprosessin etenemisestä.
Eniten ongelmia tai turhautumista on rekrytointiin liittyen
koettu työnhakujärjestelmien tai ‑lomakkeiden osalta. Moni on
myös kokenut ongelmia tai turhautumista viestinnässä palkkauksen selkeydestä tai palkasta sopimisessa sekä työpaikkailmoituksen
selkeydessä.
Työnhakukokemus on abstrakti ja laaja aihe. Tutkimuksemme
tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, mitä hakijat pitävät
tärkeänä ja millaisia keinoja työnantaja voi käyttää, jotta
työnhakijakokemus olisi positiivinen, kertoo Lähteenkorva.
Työnhakukokemuksen alkupistettä on vaikea määritellä
yksiselitteisesti. Hakijakokemus voi alkaa esimerkiksi työpaikkailmoituksen
lukemisesta, rekrytoijan yhteydenotosta tai jo
ennen yksittäisen rekrytoinnin avautumista, jos hakijalla on
aikaisempaa tietoa työnantajasta. Esimerkiksi suorahaussa
hakijakokemuksen alku on hyvin erilainen kuin ilmoitushaussa,
jossa hakija vastaa työpaikkailmoitukseen, pohtii Viljamaa.
Työnhakijakokemuksen päätepistekin on häilyvä. Hakijakokemukseen
sisältyvät myös työsopimuksen solmiminen ja
perehdytys, jonka jälkeen työnhakijakokemus muuttuu vähitellen
työntekijäkokemukseksi, lisää Lähteenkorva.
Myönteiseen työnhakijakokemukseen kuuluu hakijoiden kohtaaminen henkilökohtaisella tasolla. Tavoitteena tulisi olla, että jokainen hakija tuntee
itsensä huomatuksi ja saa palautetta, sanoo Duunitorin rekrytoinnin asiantuntija Lotta Viljamaa.
KUVA: DUUNITORI / ALTTI HEINILÄ
Palautekyselyillä saa tietoa hakijakokemuksesta
Työnhakijakokemuksen kehittäminen on pitkäjänteistä työtä,
joka palkitsee jatkossa helpompina ja sujuvampina hakuprosesseina.
Kehittämistyötä kannattaa tehdä suunnitelmallisesti
ja asettaa pitkän aikavälin tavoitteet.
Unelmien
työnhakukokemukseen
kuuluvat avoimuus ja
keskusteleva ote.
Hyvän työnhakijakokemuksen luomiseen tarvitaan resursseja
ja yhteisesti luodut tavoitteet. Rekrytointiprosessia ja työnhakijakokemusta
kehitettäessä toimenpiteet kannattaa kohdentaa
mitatun tiedon perusteella. Kehitystyön aluksi on mietittävä
millaisilla keinoilla tämän hetkistä kokemusta voisi mitata.
Toimivan mittariston avulla kerätyn tiedon avulla hakijakokemusta
voi johtaa ja hallita. Hakijakokemusta kehitettäessä
yrityksen johdolla, henkilöstöhallinnolla esihenkilöillä ja rekrytoijilla
tulee olla yhteinen tavoite ja käsitys siitä, millaiseen
hakijakokemukseen pyritään, Lähteenkorva sanoo.
Hakijoille suunnatut palautekyselyt antavat ajantasaista tietoa
rekrytointiprosessista. Mittaristoa suunniteltaessa kannattaa
kiinnittää huomiota merkityksellisimpiin kohtauspisteisiin ja
pyytää palautetta oikea-aikaisesti ja räätälöidysti.
Palautetta kannattaa pyytää muun muassa työpaikkailmoituksen
informatiivisuudesta, organisaation urasivujen hyödyllisyydestä
hakijalle ja rekrytointikeskustelun sujumisesta.
Lisäksi voi selvittää kokemuksia mahdollisista työnäytteistä,
ennakkotehtävistä tai soveltuvuuskokeista, sanoo Lähteenkorva.
Laadullinen aineisto rikastaa tietoa
Palautekyselyissä kannattaa hyödyntää sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista otetta. Numeeristen kysymysten avulla on
helpompaa havaita työnhakijakokemuksen kehityssuunta, ja
laadulliset kysymykset rikastavat aineistoa.
Palautekyselyt kannattaa anonymisoida, jotta hakijoilta
saadaan aitoa palautetta. Kyselyt kannattaa pitää riittävän
kevyinä ja täsmällisinä. Palautekyselyjen pohjalta saatu tieto
on arvokas keino parantaa työnhakijakokemusta, jonka kehittäminen
voi osaltaan auttaa osaajapulan selättämisessä,
sanoo Viljamaa.
Palautetta voi kerätä pienissä erissä koko matkan varrelta
niiltä hakijoilta, jotka ovat osallistuneet kyseiseen vaiheeseen.
Erityisen arvokasta tietoa saadaan niiltä hakijoilta, jotka ovat
vetäytyneet hausta, Lähteenkorva sanoo.
KUVA: PEXELS
Helposti mukaan hakuprosessiin
Sähköisten hakulomakkeiden täyttäminen koetaan raskaaksi
ja aikaa vieväksi. Pahimmillaan samat asiat kysytään hieman eri tavoin lomakkeella useita kertoja ja lisäksi pyydetään liittämään
mukaan CV ja vapaamuotoinen hakukirje, johon sama
sisältö tulisi muotoilla vielä kertaalleen.
Työnhakuun mukaan lähteminen kannattaa tehdä hakijalle
helpoksi ja vaivattomaksi. Monilla aloilla kärsitään osaajapulasta,
joten työnantajien olisi hyvä miettiä miten tavoitetaan
oikeat hakijat ja kuinka heidät saa kiinnostumaan
avoinna olevasta tehtävästä, sanoo Viljamaa.
Kaikkia hakuja olisi hyvä miettiä ketteryyden näkökulmasta.
Hakuprosessista ei kannata tehdä hankalaa vain siksi, että sillä mitattaisiin hakijoiden motivaatiota. Ketteryydellä
ei kuitenkaan tarkoiteta sitä, että hausta tarvitsisi karsia vaiheita.
Työnhakijat arvostavat huolella mietittyä hakuprosessia
ja ennakkotehtäviä tai työnäytteitä. Hakuprosessi antaa myös
hakijalle tietoa työtehtävästä ja organisaatiokulttuurista, Lähteenkorva
kertoo.
Työnhakuilmoitusten
epäselvyys myös
palkkauksen osalta turhauttaa
hakijoita.
Mobiilihaku madaltaa kynnystä
Työnhaun mahdollistaminen mobiililaitteilla madaltaa kynnystä
lähteä mukaan hakuprosessiin, jolloin tavoitetaan myös passiiviset
työnhakijat. Duunitorin Dialogi on esimerkki helposta
mobiililaitteilla käytettävissä olevasta hakutavasta.
Dialogissa työpaikkailmoitukseen upotetaan muutamia
monivalintakysymyksiä ja haluttaessa lisäksi avoimia kysymyksiä.
Huolellinen hakijaprofiilin määrittely auttaa täsmällisten
kysymysten muotoilussa. Sopivien kysymysten avulla hakijoista
voidaan kerätä haettavan työn kannalta keskeisiä tietoja.
Dialogi on hakijaystävällinen tapa hakuprosessin käynnistämiseksi.
Kevyen aloituksen ansiosta hakija voi viestiä kiinnostuksestaan
paikkaa kohtaan, ja keskustelua voidaan jatkaa
niiden hakijoiden kanssa, joilta on tarpeen pyytää lisätietoja,
sanoo Viljamaa.
Seuraavassa vaiheessa kysymysten ehdot täyttäneiden
hakijoiden kanssa voidaan tehdä esimerkiksi puhelinhaastattelu
tai pyytää ennakkotehtävä. Näin koko hakuprosessista
tulee ketterämpi.
Oikea-aikainen ja informatiivinen viestintä
Selkeä ja avoin viestintä parantaa työnhakijan kokemusta rekrytointiprosessista.
Viestintä alkaa jo työpaikkailmoituksesta.
Mitä henkilökohtaisempaa rekrytointiprosessin aikainen viestintä
on, sitä enemmän siihen tulee kohdentaa resursseja.
Selkeä työpaikkailmoitus palvelee sekä työnantajaa että
työnhakijaa. Tärkeintä on, että työpaikkailmoituksesta ilmenee
millainen työtehtävä on, eli millaista arki olisi konkreettisesti
työssä ja mitkä työn tavoitteet ovat, sanoo Lähteenkorva.
Työpaikkailmoitusten epäselvyys myös palkkauksen osalta
turhauttaa hakijoita. Onnistunut rekrytointi ja hyvä työnhakijakokemus
vaativat suunnitelmallisuutta. Hakuprosessin etenemisestä
kannattaa kommunikoida myös hakijoille jo varhaisessa
vaiheessa, jotta hakijat osaavat varautua hakuprosessin eri
vaiheisiin, jatkaa Viljamaa.
Viestintää mukautetaan kohderyhmän
mukaisesti
Ensimmäisen yhteydenoton työnantajan suunnalta olisi hyvä
tulla viimeistään hakuajan päättyessä, jolloin hakijoita kiitetään
hakemuksesta ja tiedotetaan hakuprosessin etenemisestä
ja aikataulusta. Kun hakijajoukosta on valittu rajattu määrä
hakijoita jatkoon, tiedotetaan tästä kaikkia hakijoita.
Viestinnän merkitystä ei voi korostaa liikaa. Myös niille,
joita ei valittu jatkoon, on hyvä tiedottaa millä perusteilla jatkoon
valitut hakijat valittiin. Hakijoiden määrästä riippuu lähetetäänkö
hakijoille automatisoidut vai personoidut sähköpostit,
sanoo Viljamaa.
Kaikille haussa vielä mukava oleville hakijoille olisi tärkeää
viestiä aina, kun on tehty jokin päätös. Myös mahdollisista
viivästyksissä rekrytoinnissa olisi hyvä viestiä, jotta hakijat
välttyvät epätietoisuuden kokemuksilta, Lähteenkorva
sanoo.
Viestintäkanava kannattaa valita kohderyhmän mukaisesti.
Erityisesti nuoremmille hakijoille puhelut eivät ole luontevin
tapa viestiä, jolloin hakijan saattaa tavoittaa paremmin sähköpostilla,
tekstiviestillä tai WhatsApp-viestillä.
Viestintää voi mukauttaa hakijalähtöisesti ja kannustan
kaikkia työnantajia hakijoiden kuuntelemiseen. Perinteisesti
rekrytointikeskustelun jälkeen viestintää jatketaan puhelimitse,
mutta hakijan toiveesta viestit sopivat myös rekrytoinnin loppuvaiheen
viestintään, Viljamaa sanoo.
Teksti: Merja Maukonen
Julkaistu: 01/2023