Johtaminen
Dialogista työpaikan dynamo?
Vuoropuhelun nimiin vannovat johtajat rakentavat uudenlaista työntekemisen kulttuuria
Dialogisen johtamisen avulla voidaan kehittää lähijohtamista, kompetensseja ja organisaation tuottamia palveluja. Marjo Räsänen tutki väitöskirjassaan, kuinka dialogisella johtamisella voi osallistaa henkilöstöä ja hyödyntää kaikkien ideoita terveydenhuollossa.
Jo yli 2 000 vuotta sitten Sokrates käytti keskustelua metodina
etsiessään syvempää ymmärrystä totuuden lähtökohdista.
(Sana dialogi perustuu kreikkalaisiin sanoihin dia kautta ja
logos sana.) Organisaatioiden kehittämisessä dialogi-sana
nousee esille erityisesti silloin, kun puhutaan uuden luomisesta,
informaation vastavuoroisesta virtauksesta, työhyvinvoinnista
tai strategian jalkautuksesta.
Tällainen vuoropuhelu edellyttää tietenkin erilaisten näkökulmien
hyväksymistä, ongelmien tunnistamista ja niiden ratkaisua
interaktiivisesti yhdessä. Hedelmällinen vuorovaikutus
mahdollistaa uusien ideoiden syntymisen ja mahdollisuuksien
näkemisen – joten dialoginen johtaminen vaikuttaisi kuuluvan
modernin johtajan työkalupakkiin varsin orgaanisena osana.
Meillä Suomessa työpaikoilla on vielä nähtävissä perinteisen
hierarkisen johtamiskulttuurin rakenteita, joissa esimies-
alainen-suhde on ollut hyvin korostunut. Olemme kuitenkin
menossa kohti tasavertaisempaa tilannetta, tutkija Marjo
Räsänen toteaa ja lisää, että jokainen hoitoalan ammattilainen
on kuitenkin oman työnsä asiantuntija.
Luottamus
työpaikoilla syntyy
siitä, että me arvostamme
toinen toisiamme.
Onko teillä luja luottamussokkeli?
Luottamus työpaikoilla syntyy siitä, että me arvostamme toinen
toisiamme, Räsänen toteaa.
Johtajan pitää arvostaa kaikkia alaisiaan ja olla valmis
keskustelemaan. Dialoginen johtaminen auttaa meitä ottamaan
kaikkien työntekijöiden parhaan osaamisen käyttöön.
Marjo Räsänen sanoo, että hoitotyössä johtamiskompetenssien voidaan
todeta rakentuvan pääosin samoista osa-alueista kuin muiden alojen
asiantuntijaorganisaatioiden johtamiskompetenssitkin, mutta hoitotyön
lähijohtamisessa näkyy sen omaleimaisuus vahvan professionaalisuuden
vuoksi.
KUVA: JARI LIFLÄNDER
Räsäsen Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekuntaan
tehty väitöskirjatutkimus tarkastelee dialogista lähijohtamista
kompetenssien kehittäjänä terveydenhuollossa. Tutkimuksen
lähtökohtana on ajatus siitä, että dialoginen lähijohtaminen
on yksi mahdollisuus kehittää johtamiskompetensseja
hoitotyön työyhteisöissä sekä vaikuttaa hoitotyön palveluihin –
asiakasta unohtamatta.
Hallintotieteiden alaan kuuluvassa väitöskirjassa todetaan,
että dialogisuuden mukaan ottaminen johtamiseen vähentää
konflikteihin keskittyvää puhetta eli vuoropuhelu voi vähentää
kipinöiden sinkoilemista työpaikoilla. Dialogisen johtamisen on katsottu myös mahdollistavan innovaatioita synnyttävää
uudistavaa oppimista. Oppimisen voidaan tällöin ajatella olevan
laadullinen muutos tavassa nähdä, kokea, ymmärtää ja
käsitteellistää tietoa.
Parempi johtaminen pelastaa sotenkin
Miten dialoginen johtaminen sitten solahtaa nykyterveydenhuollon
asiantuntijatyön toimintaympäristöjen kontekstiin? –
Varsin hyvin, vastaa Räsänen.
Terveydenhuollossa johtaminen perustuu yhä enemmän
asiantuntijuuden jakamiseen ja lähijohtajien ja hoitotyöntekijöiden
keskinäiseen vuorovaikutukseen. Parhaimmillaan johtajan
pätevyys tulee näkyväksi hänen omassa toiminnassaan ja
siinä, että johtaja seisoo tekojensa ja sanojensa takana.
Räsäsen mukaan johtamisella ja siinä vaadittavilla johtamiskompetensseilla
on terveydenhuollon kaikilla tasoilla isoja
haasteita juuri nyt. Syynä on luonnollisesti terveydenhuollon organisoitumisen täysremontti ja sote-universumin kiihtyvä
kehitystyö.
Terveydenhuolto on kriisissä, jonka ratkaisemisessa on
otettava kaikki keinot käyttöön, pohtii Räsänen. Terveydenhuollon
johtaminen kaipaa ravistelua, koska enää emme pärjää
vanhoilla eväillä.
Asiaosaajilta voi puuttua johtamistaitoa
Räsänen huomauttaa, että terveydenhuollon lähijohtamisessa
on perinteisesti arvostettu substanssiosaamista, vaikka
hyvä johtaja valjastaa asiantuntijoiden osaamisen käyttöönsä
nimenomaan johtamistaitojensa avulla.
Substanssiosaamisestakaan ei toki ole haittaa, mutta johtamisessa
tarvitaan johtamisosaamista. Uskon, että hoitohenkilökunnan
osaaminen saataisiin maksimaaliseen käyttöön
dialogisella
johtamisella, Räsänen toteaa.
Hoitotyössä johtamiskompetenssien voidaan todeta
rakentuvan pääosin samoista osa-alueista kuin muiden alojen
asiantuntijaorganisaatioiden johtamiskompetenssitkin, mutta
hoitotyön lähijohtamisessa näkyy sen omaleimaisuus vahvan
professionaalisuuden vuoksi, hän lisää.
Terveyspuolen tavoitteena täytyy olla, että palvelut tuottaisivat
yhä enemmän arvoa – tinkimättä kuitenkaan ammattitaitoisesta
työvoimasta. Terveydenhuollon palveluja tuottavissa
organisaatioissa edellytetään uudenlaista johtamista ja monialaista
yhteistyötä, koska toimintakenttä on laaja ja toimijoita
tulee erilaisista viiteryhmistä, Räsänen linjaa.
Kukaan ei johda tyhjiössä
Myös hoitotyön lähijohtamisessa tulee ottaa huomioon vallitsevaan
toimintaympäristöön ja työyhteisöön liittyvät kompetenssit,
piirteet ja työn luonne. Johtaminen ei ole irrallinen tai riippumaton
selittävä tekijä, vaan se vaikuttaa yhdessä kontekstin
ja toimijoiden kanssa, Räsänen muistuttaa.
Tutkija katsoo, että asiakaslähtöisessä ja työntekijälähtöisessä
lähijohtamisen kehittämistoiminnassa tulisi keskittyä asiakaslähtöisyyttä
edistäviin toimintatapoihin, joihin dialoginen
johtaminen kompetenssien kehittäjänä parhaimmillaan johtaa.
Väitöskirjaa tehdessään Räsänen huomasi, että hoitotyön
lähijohtajat kuvasivat dialogiseen johtamiseen liittyviä elementtejä
hyvin laajasti.
Johtamiskompetenssit, työn mielekkyyden kokeminen sekä
lähijohtamiseen liittyvän tiedon hallinta muodostivat vaikuttavan
työn subjektiivisen tekemisen ulottuvuudet, ja dialoginen
johtaminen parhaimmillaan korostaa toisten ihmisten arvostamista.
Lisäksi avoin dialogi korostui, hän kertoo.
Terveydenhuollon
johtaminen kaipaa
ravistelua.
Tunne itsesi, esihenkilö!
Hoitotyön lähijohtaminen ilmeni dialogiseen vuorovaikutukseen
pohjautuvana, henkilöstöä arvostavana sekä lähijohtajan
minuutta korostavana hyvinkin moninaisissa johtamiseen liittyvissä
rooleissa.
Itsensä tunteminen niin persoonana kuin johtajana on tärkeä
ominaisuus, koska dialogisen johtamisen ja itsensä tuntemisen
avulla voidaan vaikuttaa niin työntekijäkokemukseen
kuin tuotettujen palvelujen asiakaslaatuun.
Räsäsellä on myös lohdutuksen sana niille oman johtamisensa
kanssa kipuileville esihenkilöille, jotka kokevat olevansa
kaukana synnynnäisestä johtajasta.
Johtaminen on ominaisuus, jota voi kehittää. Jos esimerkiksi
pystyy tunnistamaan tietyn ongelmallisen, toistuvan kaavan
omassa toiminnassaan, voi myös muuttaa tuota kaavaa
parempaan suuntaan – ja kehittyä niin esimiehenä kuin persoonana.
Ankkuroi kehitys strategiaan ja visioon
Räsänen kaipailee dialogiseen lähijohtamiseen kehitysratkaisuja,
jotka ovat kauaskantoisia ja kestäviä. Ratkaisujen tulisi
liittyä vahvasti organisaation strategiaan ja visioon.
Lähijohtamisessa dialogisella johtamisella saatiin aikaan
samankaltaisia vaikutuksia niin hoitotyöhön itsessään kuin
tuotettujen palvelujen laatuun, asiakasnäkökulma huomioon
ottaen, Räsänen toteaa.
Dialogisen johtamisen avulla terveydenhuollon organisaatiolla
on mahdollisuus kehittää lähijohtamista, vaadittavia
kompetensseja sekä oman organisaation tuottamia palveluja
osallistamalla henkilöstöä ja hyödyntämällä koko henkilöstön
ideoita ja innovatiivisuutta maksimaalisesti dialogisessa vuorovaikutuksessa.
Kuvassa vasemmalta vastaväittäjä Tomi Kallio, Marjo Räsänen ja kustos Jari Stenvall.
KUVA: ANSSI ORRENMAA
Vuorovaikutus nostaa arkea
Käytännön tasolla dialogista johtamista voi soveltaa niin pieniin
kuin suuriinkin asioihin, ja ihan toimialariippumattomasti.
Työyhteisö voi esimerkiksi yhdessä pohtia, millä tavalla korjata
jokin jokapäiväistä työtä hankaloittava seikka. Kun henkilöstön
ideat otetaan huomioon avoimen, arvostavan vuoropuhelun
hengessä, rakennetaan samalla parempaa työilmapiiriä
ja työpaikkaa.
Tämä on ainoa tapa saada aikaan kestävää muutosta,
uskoo Räsänen.
Parhaimmillaan dialoginen johtaminen aktivoi työntekijöiden
sisäisen yrittäjyyden ja saa kaikki tekemään parhaansa
– yhteisen hyvän ja oman tiimin eteen. Meidän porukka
-henki ruokkii sitoutumista ja työssä viihtymistä.
Tätä kautta työpaikan veto- ja pitovoima paranee.
Dialogisen johtamisen myrkkypilleri on suosiminen työpaikalla.
Kun tasavertaisuuden periaate horjuu, syntyy herkästi
kuppikuntia ja kyräilyä – ja työtehotkin lopahtavat.
Keskustelun tulee olla avointa ja ottaa kaikki huomioon.
4 ohjetta dialogisuuteen!
1) Puhu suoraan – aitojen tunteiden ja aidon itsensä
ilmaisu: Mitä on tarpeen sanoa?
2) Kuuntele – itsensä ja toisten kuunteleminen,
ei vastarintaa: Miltä tämä tuntuu?
3) Kunnioita – itsensä ja toisen arvostaminen:
Miten tämä sopii kokonaisuuteen?
4) Odota – omien tulkintojen pidättäminen,
pidättäytyminen arvioista ja varmuudesta:
Miten tämä toimii?
- dialogisen johtamisen tutkija William Isaacs
Minä väitän
Marjo Räsänen on syntynyt Seinäjoella vuonna 1958.
Räsänen on opiskellut Tampereella hallintotieteen lisensiaatiksi,
terveydenhuollon maisteriksi sekä sairaanhoidon
opettajaksi. Pohjakoulutukseltaan hän on kirurgisen
ja syöpätautien hoitotyöhön erikoistunut sairaanhoitaja.
Räsänen on tehnyt pääosan työurastaan Tampereella
ja toimii nykyään akuuttihoidon yliopettajana
Tampereen ammattikorkeakoulussa.
Marjo Räsäsen hallintotieteiden alaan kuuluva väitöskirja
Dialoginen johtaminen lähijohtamisen kompetenssien
kehittäjänä terveydenhuollossa tarkastettiin julkisesti
Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa
18.6.2022. Vastaväittäjänä toimi professori
Tomi J. Kallio Vaasan yliopistosta. Kustoksena
toimi professori Jari Stenvall johtamisen ja talouden tiedekunnasta.
Räsäsen artikkeliväitöskirja koostuu neljästä tieteellisestä
osajulkaisusta, joissa lähijohtajuudesta kerättyä
empiiristä aineistoa tutkittiin laadullisin menetelmin.
Kolme aineistoa kerättiin suuren kaupungin hoitotyön
lähijohtajilta (osastonhoitajilta ja apulaisosastonhoitajilta)
ja yksi vaativaa kliinistä hoitotyötä tekeviltä sairaanhoitajilta.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Julkaistu: 04/2023