Hyvinvointi
Johtaminen
Stressin ehkäisy valmentavan johtajuuden avulla
Työpaikalla esiintyvää stressiä voidaan tarkastella henkilöstön tai esihenkilön näkökulmasta. Kummastakin näkökulmasta voi näyttää siltä, että stressin aiheuttaja löytyy vastapuolelta. Mikä sitä stressiä aiheuttaa johtamisessa? Tarvitsevatko työntekijät enemmän tilaa vai ohjausta? Pitäisikö esihenkilön ohjeistaa tarkemmin vai antaa työntekijöiden päättää enemmän itse?
Esihenkilön tulee olla valmentaja ja
mahdollistaja
Johtajan rooli on muuttunut valmentavaksi. Esihenkilö on
ymmärtänyt, ettei hänen tarvitse tehdä päätöksiä itse. Esihenkilönä
hän voi antaa työntekijän päättää asioista, joiden
kanssa työntekijä on tekemissä päivittäin. Esihenkilön tulee
olla valmentaja ja mahdollistaja, joka auttaa työntekijää tekemään
työnsä mielekkäämmin ja paremmin. Käskyttämisen
sijaan pitää auttaa raivaamaan esteitä työnteon tieltä.
Roolin muutos vaatii esihenkilöltä taitoa tunnistaa minkälaista
johtajuutta työntekijät tarvitsevat. Hänen tulee ymmärtää
nykypäivän ajatusmaailman muutos, jossa työn pitää sopia
elämänarvoihin. Perinteisesti työ määritteli ihmisen, mutta
uuden sukupolven ajatusmaailmassa työ valitaan omien arvojen
mukaan. Nykyään ymmärretään, että myötätunto tekee
kehityksestä kestävää.
Tiimi voi yhdessä
harjoitella
korjaavan ja
rakentavan palautteen
antamista.
Kaikki eivät ymmärrä tämänlaista ajatusmaailman muutosta.
Sen huomaa heidän puheestansa ja käytöksestänsä.
Ennen korostettiin itsenäisyyttä ja pelättiin vapauden ja oman
aseman puuttumista. Nykyään korostetaan oikeudenmukaisuutta
ja pelätään enemmän väärinymmärretyksi tulemista tai
sitä, ettei voida ottaa vastuuta maailmasta tai yhteiskunnasta.
Työntekijän ajatusmaailman perusteella esihenkilön pitää osata vaihtaa roolinsa enemmän valmentavaksi tai käskyttäväksi
– muuten työntekijä kokee stressiä.
Jos esihenkilö ei itse ymmärrä erilaisia ajatusmaailmoja,
voi johtamisesta aiheutua stressiä hänelle itselleen. Kun esihenkilö
johtaa eri tavalla kuin työntekijä haluaisi itseään johdettavan,
aiheutuu siitä stressiä työntekijälle.
KUVA: KARL-JOHAN SPIIK / KARLEX OY
Pidimme Turussa HR ammattilaisten kanssa työpajan aiheesta
syyskuussa. Työpajassa nousi esille asioita, joista esihenkilö
kokee stressiä:
- Vaikea johtaa ihmisiä yksilöllisesti
- Ei pysty tunnistamaan alaisten tarpeita
- Aika ei riitä ohjaaman kaikkia
- Asiakastyö vie kaiken ajan, ei ole aikaa johtaa ja ohjata
- Miten kestää työntekijöiltä välittyvä paha olo, saamatta itse
tartuntaa
- Kehitysprojektit jäävät esihenkilön vastuulle
- Taito antaa korvaavaa palautetta
Siirtymällä kohti valmentavaa johtamista, voidaan alkaa
jakaa johtajuutta. Esihenkilö voi myöntää häpeilemättä, ettei
hän tiedä kaikkea. Hänellä on oikeus pyytää apua menettämättä
kasvojaan tai auktoriteettiansa esihenkilönä. Myötätunnon kasvamisen myötä, voimme näyttää haavoittuvuuksia ja
siten parantaa yhteistyötä. Kehitysprojekteja ja muita aiemmin
esihenkilölle kiinnitettyjä tehtäviä voidaan jakaa tiimille, jolloin
esihenkilön aika muiden auttamiseen lisääntyy.
Tiimi voi yhdessä harjoitella korjaavan ja rakentavan
palautteen antamista. Työskentely ja oppiminen yhdessä sitouttaa
ihmisiä sekä kommunikaatio esihenkilön ja työntekijöiden
välillä paranee. Opitaan tuntemaan toisia ja esihenkilö
kuulee työntekijöiden tarpeita. Tarve ylläpitää pelkkiä työrooleja
vähenee, kun uskalletaan olla enemmän oma itsensä työpaikalla.
Työpajassa nousi myös yhteisön tai yhteisöohjautuvan mallin
puolesta asioita, joista aiheutuu stressiä:
- Palaute työstä puuttuu, epätietoisuus stressaa
- Osaako sparraukseen keskittynyt henkilö auttaa muita?
- Ei nähdä toisia tai vietetä yhtään aikaa yhdessä
- Tarvitaan tukea ja kommunikointia
- mä nyt vaan oon tämmöinen -asenne
- Pelko estää oppimista, esim. pelko maailmantilanteesta
Kaikkien tulee harjoitella palautteen antamista yksilönä.
Yhden henkilön tulee ottaa itselleen vastuu ottaa selvää, miten
palautteenantoa harjoitellaan. Hän järjestää kokouksen, jossa
asiaa käydään läpi tiiminä. Kokouksessa voidaan esitellä erilaisia
palautteenantotekniikoita tai kutsua ulkopuolista apua
kouluttamaan ja tekemään harjoituksia palautteenannosta.
Rakentavan palautteen antaminen kesken työn
tiimellyksen ei aina ole kannattavaa
Toinen iso osa palautteenantamista ovat reflektiiviset palaverit.
Nämä ovat tilaisuuksia, joissa käydään läpi prosessia ja työskentelyä
ja annetaan tiiminä palautetta itselleen sekä pohditaan
miten kehittää työtä. Rakentavan palautteen antaminen
kesken työn tiimellyksen ei aina ole kannattavaa. Jos ei ole
reflektiivisiä palavereita, niin henkilöstöllä ei ole mitään tilaisuutta
antaa palautetta ja pohtia toiminnan ja työn laadun
parantamista. Tällöin palaute tulee annettua milloin missäkin
ja aiheuttaa stressiä turhautumisen muodossa.
Harjoittelemalla ja kehittämällä toimintaa, jokainen
ymmärtää, että asioille voidaan tehdä jotain. Jokainen voi
kasvaa ihmisenä, kuten yhdessä voi kasvaa työyhteisönä.
Pelkojen
tuominen esille on tärkeää, jolloin stressi puhumattomista
asioista purkautuu. Samalla voidaan keskustella muistakin
epäselvistä asioista. Stressiä aiheuttaa usein prosessien
puute ja luomalla yhdessä pelisääntöjä. Näin voidaan
ehkäistä epämukavaa oloa töissä.
Työyhteisön
pitää tunnistaa
kulttuurimuutos
kommunikaatiossa.
Suunnittelemalla yhdessä, tuodaan asioita näkyviksi ja
kerrataan yhdessä kirjaamattomia sääntöjä. On suositeltavaa,
että valitaan yhdelle henkilölle vastuu kirjata keskusteltavia
ylös. Kun arvaamattomuus vähenee, poistuu jatkuva ylivalppaustila
työympäristössä. Ylivalppaustila on yksi stressin
muoto ja välillä emme osaa edes kyseenalaistaa sitä. Liian pitkä ylivalppaustila alkaa muodostua kiireeksi ja sitä aletaan
vaalia jopa kommunikaatiossa. Kun työn haasteet ja ongelmat
nostetaan yhteiseen keskusteluun, voidaan ratkaista asioita
yhdessä ja estää jatkuvan kiireen tuntu.
Työyhteisön pitää tunnistaa kulttuurimuutos kommunikaatiossa.
Ei saa enää puhua tehtävistä, joilla on kiire. Vaihdetaan
selkeämpään malliin eli puhutaan miten tämä tehtävä
pitää olla valmis huomenna. Voitko siirtää muita töitä, jotta
saamme tämän valmiiksi huomiseksi. Ei johdeta kiireellä, vaan
annetaan selkeät aikataulut ja vähennetään stressiä kommunikaatiossamme.
Kun olettamukset vähenevät, vähenevät paineet
ja pelot omasta riittämättömyydestä.
Valmentava johtaminen on yhdistelmä empatiaa, järkeilyä
ja tilannetajua. Meidän pitää kokea myötätuntoa toisiamme
kohtaan, jotta voimme tunnistaa toisen tunnetilan.
Meidän pitää osata pohtia, teemmekö oikeita asioita ja milloin
annamme palautetta. Meillä tulee olla tilannetajua, milloin
sanoa ja tehdä mitäkin – onko tämä oikea hetki tälle
asialle
vai haluanko minä vain tämän asian nyt eteenpäin?
Työnimikkeellä ei ole merkitystä, sillä me johdamme toinen toisiamme
joka päivä ja joka hetki. Voimme olla kaikki valmentavia
johtajia ja auttaa kanssaihmisiämme stressittömämpään
elämään.
Teksti: Karl-Johan Spiik / Karlex Oy
Julkaistu: 10/2022