Hyvinvointi
Yrityskulttuuri
Työntekijäkokemuksen varmistaminen henkilöstöeduilla
Henkilöstöedut eivät aina ole suoraan verrannollisia henkilöstön tyytyväisyyden kanssa. Mikäli tieto eduista ei saavuta henkilöstöä tai saavuttaa liian myöhään, voi tyytymättömyys kasvaa. Kun henkilöstöedut ovat liian monimutkaisia, voivat ne jäädä käyttämättä ja aiheuttaa tyytymättömyyttä. Miten henkilöstöedut tulisi suunnitella ja viestiä, jotta niistä olisi suurin mahdollinen hyöty?
Haastattelin kahden ison organisaation HR:n edustajaa ja
kävi ilmi, että henkilöstöetujen merkitys henkilöstön tyytyväisyyden
rakentajana pitää suunnitella. Suunnittelussa pitää
ottaa huomioon kokonaisuuden toteutus ja sen jälkeen edun
käytön mittaaminen. Mittaamalla voidaan varmistaa, ovatko
valitut henkilöstöedut käytössä ja kannattaako niiden myöntämistä
jatkaa tulevina vuosina.
Senior Advisor, HR & Employee Benefits, Helén Häggund
Söderberg & Partners Oy:ltä kertoo työntekijäetujen
suunnittelu- ja toteutusprosessista sekä etujen luonteesta.
Isoissa organisaatioissa haasteena on saada kaikille
työntekijöille tiedoksi edut. Suurin painoarvo on viestinnällä ja
tiedottamisella. Vaikka etuja on paljon, ne eivät vaikuta työtyytyväisyyteen
ollessaan käyttämättöminä. Yleisesti prosessi
toteuttaa henkilöstöedut, ovat ensin hyväksyttää ne ja sitten
asettaa tiedoksi intranetiin kaikkien saataville. Tämän jälkeen edusta tiedotetaan työntekijöitä muita kanavia pitkin, jotta
saataisiin mahdollisimman monelle työntekijälle tieto uusista
eduista, sanoo Hägglund.
Helén Häggund, Senior Advisor, HR & Employee Benefits, Söderberg
& Partners Oy.
KUVA: MIKKO KÄKELÄ
Tällä hetkellä suosiossa on uusia aineettomia etuja,
jotka parantavat elämänlaatua. Näitä ovat mm. työpsykologi,
hedelmöityshoito ja terapia. Yksi syy suosion nousuun
on korona ja sen aiheuttamat henkiset ongelmat. Tärkeintä
eduissa on se, että apua saadaan heti. On sekä työntekijän
että työnantajan etu, ettei kukaan joudu pitkään sairasloman
kierteeseen vain sen takia, ettei apua ollut saatavilla, kun sitä
tarvitaan.
Tällä hetkellä
suosiossa on uusia
aineettomia etuja, jotka
parantavat elämänlaatua.
Organisaation päättäjille tulee muotoilla selvästi henkilöstöetujen
merkitys myös liiketoiminnan kannalta. Väärissä
asioissa
säästäminen on yhtä kohtalokasta, kuin väärien liiketoimintapäätösten
tekeminen. Henkilöstöetuja tulee seurata,
kehittää ja mitata, kuten muitakin organisaation toimintoja.
Nykypäivän johtamisessa tärkeintä on ihmiset ja kohtaaminen.
Jos ihmiset eivät voi hyvin, kohtaamiset eivät suju ja työntekeminen
hankaloituu, Hägglund kertoo.
Työhyvinvointipäällikkö Emilia Haapaniemi Restel
Oy:ltä nostaa esiin ravintola-alan haasteen saada työntekijöitä.
Palkka ei ole ainut asia, millä kilpaillaan työntekijöistä.
Henkilöstöedut luovat viitekehystä työpaikalle ja sen hyvinvoinnille.
Etujen pitää olla skaalautuvia isolle valtakunnalliselle
organisaatiolle, jotta etujen piiriin saadaan mahdollisimman
moni ja vaikutus näkyy myös henkilöstötyytyväisyydessä.
Restelillä
on pyritty panostamaan eduista viestimiseen, jotta
mahdollisimman moni olisi tietoinen käytössä olevista henkilöstöeduista. Etujen käyttöä seurataan vuosittaisella henkilöstötutkimuksella
ja käyttömäärillä, ja niiden tuloksilla ohjataan etujen
jatkokehitystä sekä suunnittelua, kertoo Haapaniemi.
Omien ravintolaetujen lisäksi, henkilöstöetuina nousevat
esiin muun muassa liikunta- ja kulttuurisetelit, Linnanmäkipäivä
koko perheelle, edulliset hieronnat sekä työkenkien hankinnan
tukeminen. Restelillä halutaan olla vastuullisia ja osoittaa
huolenpitoa sekä työntekijöistä että heidän perheistänsä.
Pyrkimällä valitsemaan kotimaisia ja tukisäätiötaustaisia kohteita,
voidaan toimia entistäkin vastuullisemmin myös henkilöstöetujen
osalta.
Tarvitaan tarpeeksi
laaja skaala etuja,
jotta jokaiselle löytyy
jotakin.
Yhtenä etuna on Tradekan sairauskassaan kuuluminen.
Sairauskassan toimintaa voi olla joskus monimutkaista selittää
nuorelle työntekijälle, jolloin hyvän edun monimutkaisuus voi
nousta esteeksi ottaa etu käyttöön. Jos henkilöstöedun arvo ei
näyttäydy työntekijälle suoraan, voidaan etu kokea turhaksi ja
tällöin se ei myöskään nosta henkilöstötyytyväisyyttä – ainakaan
suoraan. On siis tärkeää tuoda esiin edun arvo, jos etujen
avulla halutaan saada nostettua henkilöstötyytyväisyyttä ja
kiinnostusta työpaikkaa kohtaan, Haapaniemi pohtii.
Kokemuksen myötä on huomattu, että henkilöstöedut vaativat
jatkuvaa kehittämistä, mutta ennen kaikkea myös tarpeeksi
laajan skaalan etuja, jotta jokaiselle löytyy jotakin,
minkä kokee arvokkaaksi. Ja sitten vielä, kun onnistutaan viestimisessä,
ollaan pitkällä, Haapaniemi sanoo.
Emilia Haapaniemi, Työhyvinvointipäällikkö, Restel Oy.
KUVA: EMILIA HAAPANIEMI
Kun kyse on ihmisistä, pitää aina muistaa muutosvastarinta.
Minulle opetettiin isossa muutoshankkeessa aikoinaan,
että vaikka jakaisit rahaa toisille, niin joku vastustaa kuitenkin.
Yleinen stressi ja siitä johtuva riittämättömyyden tunne nousee
esiin tyytymättömyytenä. Tämä löytää keinonsa tulla esiin ja
usein kritisoidaan asioita, joista pitäisi oikeasti kiittää ja olla
tyytyväinen.
Etuja pitää korostaa etuina ja lisänä, jotta
jokaiselle tulee arvokas olo
Jos liikuntaseteleitä jaetaan muutaman kerran vuodesta ja
työntekijältä menee ajankohta ohi, voi edun arvo muodostua
negatiiviseksi, koska työntekijä kokee menettäneensä jotain.
Etuja pitää korostaa etuina ja lisänä, jotta jokaiselle tulee
arvokas olo, että hänellä on se käytettävissä – käytti sitä tai
ei. Henkilöstöetu on merkittävä tekijä, siitä voidaan kääntää
positiiviset puolet esiin viestinnällä.
Etujen suunnittelussa tulee pohtia, miten työntekijät viestivät
ja mihin laittaa tieto eduista, jotta se on kaikkien saatavilla. Edun tulee olla selkeästi käsitettävä ja helposti lähestyttävä.
Jos työntekijä on kiireinen ja edun käyttöönotto vaatii liikaa
selvittelyä, voidaan etu kokea taas negatiiviseksi. Monimutkaisemmissa
eduissa tulee pohtia etujen käyttäjien kohderyhmää,
kannattaako kaikesta viestiä kaikille tiedotteissa
vai edellytetäänkö työntekijän aktiivisuutta jossain toisessa
asiassa,
jolloin viestitään monimutkaisemmista eduista.
Henkilöstöetujen merkitys työtyytyväisyyden luojana on
narulla tanssimista, kun ei voida olla suorassa vuorovaikutuksessa
ihmisten kanssa. Pienissä organisaatioissa voidaan neuvoa,
mainostaa ja nostaa haluttuja etuja esille. Kun organisaation
koko kasvaa, vaatii etujen suunnittelu, toteutus ja jalkauttaminen
taitoa. Etujen mittauksesta voidaan saada tietoa
siitä, mikä toimii ja mikä ei. Tässäkin tapauksessa voidaan
johtaa tiedolla ja uusia henkilöstöetuja siihen suuntaan, josta
on eniten positiivista vaikutusta. Tärkeintä on pohtia, minkälaisen
olon a) tieto edusta, b) etu itsessään ja c) edun käyttöönotto
aiheuttaa työntekijässä.
Henkilöstöeduissa on kysymys työntekijäkokemuksesta –
kuten työssä on kyse asiakaskokemuksesta. Ihmiset ovat keskiössä.
Teksti: Karl-Johan Spiik / Karlex Oy
Julkaistu: 10/2022