Johtaminen
Yrityskulttuuri
Mitä tapahtuu huomenna työlle?
Vaikka työn murros ja The great resignation saattavat kuulostaa tyhjältä trendipuheelta, ne ovat jokaisen johtajan ja HR-osaajan arkea. Ne konkretisoituvat esimerkiksi työvoiman saatavuushaasteena, jota voidaan työstää muun muassa kulttuurin kehityksen, viestinnän, johtamisen, prosessien sekä paikallisen sopimisen keinoin.
Tämä murros on kuitenkin mahdollisuus ja voittajia ovat siihen avoimesti, joustavasti ja uteliaasti suhtautuvat yritykset. Sytykkeenä aiheelle toimii Ellun kanojen 27.1.2022 tuottama aamustudio ja raportti Mitä tapahtuu huomenna työlle?.
Kun työstä maksettava kompensaatio tuntuu perustellulta ja
riittävältä, se ei enää muodosta syytä vaihtaa työpaikkaa tai
sitoutua siihen. Siitä on muodostunut hygieniatekijä. Tällöin
sekä muutos- että sitouttamistekijöitä ovat esimerkiksi hyvinvointiin
panostaminen, toiminnanvapaus, työn joustavuus,
merkityksellisyys, luottamuksellisuuden kulttuuri, yhteinen arvopohja,
hyvä johtaminen ja mahdollisuus ammatilliseen kehittymiseen.
Päällimmäisenä onkin ajatus arvonvaihdosta – mihin
minä vaihdan aikaani ja osaamistani? Mitä saan siitä vastineeksi?
Rahan sijaan tässä ajassa punnitaan sitä, miten työ tukee
kokonaishyvinvointiani, joustaako yritys tarpeideni ja elämäntilanteeni
mukaan, koenko käyttäväni työaikaani ja osaamistani
merkityksellisiin asioihin, ja toteutuvatko yrityksen arjessa
ja toiminnassa ne arvot, joiden pohjalta haluan itse työskennellä.
Punnitaan, miten työ istuu omaan määritelmääni
hyvästä ja tavoittelemastani elämästä. Ellun Kanat lanseeraavatkin
tähän termin työntekijäaktivismi.
Keskustelun arvoista
tulee olla todellista,
arkista ja konkreettista.
Työn murros on pandemiaa laajempi
Edellisen työn suuren murroksen aiheutti teknologia ja tehokkuusajattelu,
mutta 2020-luvulla sen synnyttäneet välineet
kuten sähköposti, internet ja älypuhelimet ovat normalisoituneet.
Työn meneillään olevan muutoksen murrosvoima on ihminen.
Vaikka muutos on ollut tulossa jo hyvän aikaa, sen sysäsi
liikkeelle ja paalutti tähän hetkeen megatredien rinnalla erityisesti
Covid-19. Pandemia nimittäin paitsi mahdollisti paikkariippumattoman
työn, myös ruokki työn ja sen merkityksellisyyden
uudelleenmäärittelyä.
Nämä trendit ovat jäädäkseen paitsi Suomessa myös kansainvälisesti,
sillä Ellun kanojen aamustudiossa haastatellun Ana Nichollsin mukaan (Industry Director, The Economist
Intelligence
Unit) 70 % amerikkalaisista haluaisi jatkaa etätyöskentelyä
vähintään 50 % työajasta, sillä se on paitsi kustannus-
myös elämäntyylikysymys.
Vaikka työmarkkina on suurelta osin palautunut koronapandemian
aiheuttamasta kaksivuotisesta kriisistä, yleistä
työn murrosta on vauhdittanut megatrendien toteutuminen, esimerkiksi
väestön vanheneminen. Kun demografinen muutos
aiheuttaa
sen, että työvoiman tarve on isompi kuin tarjonta,
etulyöntiasema työmarkkinoilla on työntekijällä. Vaaka on nyt
kääntynyt monilla aloilla tähän suuntaan.
Avaimet ovat yritysjohdon ja HR:n käsissä
Yritysjohdon ja HR:n on oltava osa tätä murrosta, sillä vanhat
reseptit eivät enää toimi. Muutos joko mahdollistaa tai rampauttaa
yrityksen toimintaa erityisesti työntekijöiden saatavuusja
sitoutumiskysymysten näkökulmasta. Tästä näkökulmasta
työstettäviä asioita ovat yrityksen arvot ja kulttuuri sekä niistä
viestiminen, hyvä johtaminen sekä henkilöstöpolitiikkojen joustavuus.
Nämä asiat muodostavat yritys- ja työnantajakuvan,
joka joko houkuttelee tai ei nykyisiä ja potentiaalisia osaajia.
Huomioitava näkökulma on myös erottuminen, sillä kisa osaajista
on kova ja vain aito viesti kulttuurista houkuttaa ja ennen
kaikkea pitää osaajat talossa.
Arvot ja kulttuuri. Keskustelun arvoista tulee olla todellista,
arkista ja konkreettista. Päätökset ja linjaukset on perusteltava
määriteltyjen arvojen kautta, liittyvätpä ne sitten bonusjärjestelmiin
tai palaverikäytäntöihin. Kulttuuria tulee tutkia, sanoittaa
ja todentaa esimerkein. Siitä tulee viestiä aktiivisesti sekä
sisäisesti että ulkoisesti.
Johtaminen. Johtajan tärkein tehtävä on sanoittaa yrityksen
tavoitteet ja merkitys sekä yksittäisen tekijän rooli siinä.
Pelkästään taloudellisen lisäarvon tuottaminen ei riitä yksittäiselle
työntekijälle, vaan hän haluaa olla mukana tekemässä
esimerkiksi yhteiskunnallisesti tai ekologisesti merkittävää muutosta.
Johtamisen periaatteiden on oltava läpinäkyviä, haastettavissa
ja pohjattava systemaattisesti yrityksen todellisiin – ei
välttämättä määriteltyihin – arvoihin. Johtajan tulee suhtautua
uteliaasti
ja avoimesti muutoksiin ja uutuuksiin.
Henkilöstöpolitiikat. Politiikkojen tulee tukea joustavuutta ja
mahdollistaa muutokset sekä organisaatio- että yksilötasolla.
Linjausten on oltava keskusteltavissa ja olemassa tuodakseen
läpinäkyvyyttä yrityksen toimintaan. Muutoksiin suhtaudutaan
uteliaasti. Henki on enemmän sekä-että, kuin joko-tai, sillä yritys
haluaa mahdollistaa sekä yksilölle merkityksellisen työn
että yritykselle tuottavaa liiketoimintaa. Yrityksen tulee tasapainotella
yksilön ja ryhmän tarpeiden ja rakenteiden välillä.
Ymmärretään, että tuottavan liiketoiminnan mahdollistaja on
ennen kaikkea motivoitunut henkilöstö.
Tiukat rakenteet hidastavat joustavuuden
kehittymistä
Vaikka kulttuuri, arvot, johtaminen ja henkilöstöpolitiikat
olisivat ensiluokkaisia, niiden toteuttaminen arjessa voi
laahata perässä työmarkkinakäytäntöjen, järjestelmien
ja lainsäädännön vuoksi. Esimerkiksi etätyö voi aiheuttaa
tarpeen keskustella tasa-arvoisen kohtelun periaatteista,
tutkia verotus-, vakuutus- ja palkkatasokysymyksiä, ja
miettiä jaksamista ja yhteisöllisyyttä tukevia toimenpiteitä.
Toisaalta, lainsäädäntöön ja työmarkkinaan syntyy
samaan aikaan hiljalleen myös helpotuksia ja joustavuutta,
esimerkiksi kevytyrittäjyyden ja Fiverrin ja LinkedIn Services
marketplace -tyyppisten alustojen kautta. Sivutoimisen yrittäjyyden ja epätyypillisten työsuhteiden määrä on vahvasti
kasvamassa.
Uuden työn maailmaan voi valmistautua Ellun kanojen
5 vinkillä:
1. Ymmärrä mikä tuottaa ihmisille työstä arvoa ja käy siitä
aitoa dialogia.
2. Kyseenalaista olemassa oleva äläkä pelkää konfliktia.
3. Elä valittuja arvoja todeksi arjessa, sillä vain niin voi
syntyä kestävä organisaatiokulttuuri.
4. Työnantajabrändiin pätevät nykyaikaisen brändin säännöt
– vain se mikä on totta, voi näkyä ulospäin.
5. Kommunikaatio on yrityksen supervoima – myös työn
murroksessa.
Teksti: Pia Klemetti
Kuvat: Pexels
Julkaistu: 05/2022