Johtaminen
Yrityskulttuuri
Yrityksen vastuulla on kaikki
Yritysvastuun käsite on jatkuvasti laajentunut viime vuosina – mutta mitkä ovat yritysvastuun keskeiset rakennuspalikat tänään ja huomenna?
Toimitusjohtaja Marc Hinnenberg Hanken & SSE Executive
Educationilta toteaa, että esimerkiksi eettistä sijoittamista on
harjoitettu jo pitkään, mutta kestävän kehityksen mukainen,
vastuullinen sijoittaminen on sitten jo tuoreempi tulokas.
Uusinta ja mielenkiintoisinta vastuullisuuden alueella tällä
hetkellä on sosiaalinen vastuu ja siihen liittyvät asiat, Hinnenberg
pohtii.
Vastuullisuus ja muutos kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa
haastavat yrityksiä uudistamaan strategiaa, liiketoimintaohjausta ja raportointia – sekä varmistamaan edellytykset liiketoiminnan
rahoitukselle tulevaisuudessa. Hanken & SSE on
viime aikoina kartoittanut teollisuusyritysten strategisen uudistumisen
edellytyksiä laajassa tutkimuksessa – ja vastuullisuus on
yksi menestyvien yritysten johtotähdistä. Itsestään ei uusi, kestävämpi
liiketoiminta kuitenkaan ilmoille putkahda:
Kehitys on tällä hetkellä vielä hyvin inkrementaalista,
Hinnenberg toteaa ja lisää, että visioiden puute on silmiinpistävää
monissa yrityksissä.
Käsijarru päällä muutokseen
Hinnenberg puhuu käsijarrujohtamisesta, jossa lähinnä vain
reagoidaan ulkomaailman tapahtumiin, sen sijaan että hyödynnetään
omaa toimijuutta täysimääräisesti.
Johtajuudesta ja sen merkityksestä puhutaan organisaatioissa
yllättävän vähän, vaikka vasta hyvän johtamisen kautta
valjastetaan ne kyvykkyydet ja se ketteryys, jota talossa tarvitaan.
Vastuullisuuskeskustelu on pitkään pyörinyt hiilenmustana:
vertaillaan hiilijalanjälkiä, vähennetään ja raportoidaan päästöjä,
tehdään kiertotalouspilotteja
Hinnenberg ei kuitenkaan
ole vakuuttunut siitä, että kaikki toimijat ovat kuorossa mukana
täydestä sydämestään. Esimerkki: jos yritykseen halutaan vastuullisuuteen
keskittyvä johtaja, niin nämä Sustainability-asiat
tyrkätään herkästi brändi-, viestintä tai markkinointijohtajan
tontille.
Siitä tulee väkisinkin mieleen, että onko vastuullisuus etupäässä
viestinnällinen harjoitus.
Sanoista tekoihin, kiitos!
Toinen tärkeä huomio: yritykset puhuvat paljon ympäristöystävällisyydestään
ja kestävä kehitys onkin noussut isosti
agendalle. Tästä huolimatta teot ovat usein satunnaisia, vailla
sen suurempaa kontekstia:
Vaikka sanotaan kuinka, että ollaan vastuullisia, niin
kuinka usein on oikeasti muutettu bisnesmallia sen mahdollistamiseksi?
Hinnenberg haastaa.
Tulevaisuudessa Hinnenberg odottaa näkevänsä, miten
datan hyödyntäminen kirittää vastuullisuutta monin tavoin:
esimerkiksi asiakaskäyttäytymisen pienetkin muutokset ovat nyt
nähtävissä ja yritykset tekevät johtopäätöksensä nopeasti.
Lisäksi asiakaslähtöisen liiketoiminnan rakentaminen
korostuu tälläkin saralla, hän lisää.
Toimitusjohtaja Marc Hinnenberg Hanken & SSE Executive Educationilta toteaa, että esimerkiksi eettistä sijoittamista on harjoitettu jo pitkään, mutta kestävän kehityksen mukainen, vastuullinen sijoittaminen on sitten jo tuoreempi tulokas.
KUVA: MATIAS JURVANEN
Täsmäkoulutusta tarpeeseen
Vastuullisuusnäkökulmat tulevat koskettamaan kaikkia yrityksiä,
niin pieniä kuin suuriakin, joko pakollisten raportointivaatimusten,
rahoituksen saatavuuden, hinnan tai asiakkaiden
vaatimusten sekä markkinapaineen muodossa.
Vastaamme lisääntyneeseen kysyntään omalla koulutustarjonnallamme,
josta uusi Sustainable Finance -ohjelmamme on
yksi hyvä esimerkki.
Ohjelma keskittyy kestävyyden talousnäkökulmaan
ja siinä käydään läpi kestävän kehityksen ja vastuullisen
yritystoiminnan keskeiset käsitteet, ESG:n eri näkökulmien
mittaaminen, keskeiset raportointiviitekehykset (GRI, SASB,
TCFD) ja vastuullisuusluokitukset (ns. ESG-reittaukset).
Lisäksi ohjelmassa perehdytään tulevaan EU:n kestävän
rahoituksen lainsäädäntöön ja sen odotettuihin vaikutuksiin
yritystoiminnassa.
Humanitaariset toimitusketjut
Yksi keskeinen tutkimusalue Hankenilla on Humanitarian
Logistics:
Humlog insitituutti on ollut meillä jo jonkin aikaa, mutta
mielenkiinto tähän osaamiseen on noussut hyvin ajankohtaiseksi
sekä Covid pandemian, että Ukrainan sodan takia.
Esimerkiksi
Punaisen Ristin kanssa yhteistyössä parannetaan
eri toimijoiden valmiuksia vastata niihin.
Yksi esimerkki on vedensaanti tulevaisuudessa – miten se
varmistetaan ja miten toimitusketjut turvataan.
Laajemmassa kuvassa kysymys on paitsi arvoketjuista,
myös kokonaisista arvoverkostoista: ekosysteemit voivat tehdä
paljon hyvää ja kaunista kestävän kehityksen puolesta.
Arvoa rakentavat verkostot ja niiden hyvä johtaminen
ovat nyt olennaisessa roolissa myös vastuullisuuden kannalta,
hän pohtii.
Vastuullisuus on kilpailu- ja erottautumistekijä
Myös Suomalaisen Työn Liitossa on huomattu, että vastuullisuus
vyöryttää nyt joka rintamalla. Suomalaisen Työn Liiton
jäsenyhteisöjä edustava johtokunta nosti vastuullisuuden
strategisesti
tärkeäksi teemaksi vuonna 2019 ja liitossa uskotaan,
että vastuullinen työ on perusvaatimus sille, että Suomi
pärjää kilpailussa. Lisäksi vastuullisuus on erottautumistekijä,
jolla yrityksille ja niiden tuotteille luodaan kilpailuetua niin
kotimaassa kuin kansainvälisesti, toteaa toimitusjohtaja Tero
Lausala.
Me haluamme tukea 5 500 jäsenyritystämme ensinnäkin
määrittelemään sen, mitä vastuullisuus on – ja sitten toteuttamaan
sen ja viestimään siitä.
Suomalaisen Työn Liitolla on jäseninä vastuullisuuden
globaaleja
Hall of Fame -jäseniä, kuten Kesko ja UPM, mutta suurin osa jäsenistä on pk-yrityksiä, joille vastuullisuusasiat
tuottavat – ainakin ajoittain – päänvaivaa.
Vastuullisuuteen liittyvän regulaation määrä pk-sektorilla
on kasvanut kovaa vauhtia, kun isot yritykset ovat vastuuttaneet
oman toimitusketjunsa jäsenet näistä asioista. Lausalan
mukaan muutos on ollut silmiinpistävä viimeisen parin
vuoden aikana.
Vastuullisuuden lisääminen on tietenkin kaikin puolin
kannatettavaa, mutta sekin on selvää, että osa meidän pkjäsenistä
on hätää kärsimässä, kun tarvittavaa osaamista ei
yrityksestä löydy.
Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo, että vastuullisuuteen liittyvän regulaation määrä pk-sektorilla on kasvanut kovaa vauhtia, kun isot yritykset ovat vastuuttaneet oman toimitusketjunsa jäsenet näistä asioista.
KUVA: NIKO JEKKONEN
Kuka vastaa vastuullisuudesta?
Monesti vastuullisuudesta tulee uusi myllynkivi pienen firman
toimitusjohtajan kaulaan, kun talossa ei ole vastuullisuuspäällikköä,
vastuullisuusosastosta nyt puhumattakaan.
Aika kovaa venymistä nykytilanne voi vaatia, Lausala kuittaa.
Vastuullisuuden evoluutiosta puhuttaessa Lausala
toteaa, että monet näistä teemoista ovat olleet keskustelussa
jo 1990-luvulta lähtien, mutta tekoja on tullut enemmänkin
tipoittain kuin hyökyaaltona.
Nyt me olemme nähneet vastuullisuusasioiden esiinmarssin
lyhyessä ajassa ja kiivaalla tahdilla – vastuullisuus
on äkisti must do kaikille yrityksille.
Sanahelinästä ei tällä kertaa ole kyse, sen kertoo esimerkiksi
isojen kaupparyhmien ostodata. Niin kuluttaja kuin yrityssektorikin
haluaa ostaa vastuullisesti, mikä ohjaa tuottajia
väkisinkin.
Vastuullisuus hallitustyön prioriteetiksi?
Maaliskuussa 2022 julkaistu haastattelututkimus Vastuullisuus
yritysten hallitusten päätöksenteossa osoittaa, että
johtavien suomalaisten yritysten hallitusten puheenjohtajat
kokevat vastuullisuuden elintärkeäksi osaksi yritysten liiketoimintaa.
Vastuullisuuden integroinnissa osaksi strategiaa
näyttää kuitenkin vielä olevan eroja yritysten välillä.
Haastattelututkimuksen toteuttivat väitöskirjatutkija Laura
Varja ja professori Janne Tienari Hankenilta. Tutkimuksen
toimeksiantajia olivat Boardman, FIBS ja Perheyritysten
liitto.
Tutkimus perustuu 19 johtavan suomalaisen yrityksen
hallituksen puheenjohtajan haastatteluun. Haastateltavat
edustavat yrityksiä eri toimialoilta, ja niiden omistuspohja
on erilainen. Mukana on sekä pörssilistattuja yrityksiä että
perheyrityksiä; valtaosa on teollisia yrityksiä ja yrityksiä,
jotka ovat kooltaan Suomen oloissa merkittäviä.
Tutkimuksessa havaittiin, että osa yritysten puheenjohtajista
ja heidän edustamistaan yrityksistä on edelläkävijöitä
vastuullisuudessa. Osa taas edustaa sopeutujia, jotka
ovat vasta matkalla kohti kokonaisvaltaisempaa ymmärrystä
vastuullisuudesta tai joille vastuullisuuden merkitys näyttää
vielä olevan osin epäselvää.
Tutkimuksen mukaan edelläkävijöillä vastuullisuus on
monipuolisesti mukana hallituksen päätöksenteossa. Heillä
on kokonaisvaltainen näkemys vastuullisuudesta, ja he näkevät
vastuullisuuden arvopohjaisena ja strategisena toimintana.
Nämä edelläkävijät pystyvät analysoimaan vastuullisuuden
eri osa-alueiden ja ulottuvuuksien (ekologinen, sosiaalinen,
kulttuurinen, taloudellinen) merkitystä ja niiden välisiä
yhteyksiä. He pohtivat vastuullisuuden tärkeyden syitä paitsi
yrityksen kannalta, myös yhteiskunnallisesti ja maailmanlaajuisesti.
Tutkimuksen mukaan yrityksen hallituksen rooli vastuullisuuteen
liittyvissä kysymyksissä on varmistaa, että vastuullisuus
on yksi strategisesti merkittävistä teemoista ja keskeinen
osa strategiatyötä ja päätöksentekoa yrityksen sisällä.
Hallituksen tehtävä on pitkän aikavälin vision luominen ja
kehittäminen, vuoropuhelu ylimmän johdon kanssa sekä
yhteydenpito yrityksen sidosryhmiin. Tärkeitä kysymyksiä
ovat mm. mittareiden luominen vastuullisuudelle ja johdon
palkitseminen niiden pohjalta.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Julkaistu: 05/2022