Johtaminen
Yrityskulttuuri
Lupa epäonnistua? – Virheet osana toimivaa yrityskulttuuria
Kuva: Pixabay
Virheitä sattuu jokaiselle, mutta onneksi niistä voi myös oppia. Ideaalitilanteessa virheitä käsitellään työyhteisössä mahdollisimman avoimesti ja rakentavasti.
Ei siitä pääse yli eikä ympäri: virheiden tekeminen on kaikkea muuta kuin hauskaa. Kun moka sattuu omalle kohdalle, saattaa tehdä mieli kadota maan rakoon.
Epäonnistumiset ovat kuitenkin luonnollinen osa elämää – myös työelämää. Ne auttavat ihmistä, ja siten myös yritystä, kehittymään ja kasvamaan.
Tämä ajatus on sisäistetty esimerkiksi startup-yhteisössä,
jossa epäonnistumisia on tunnetusti tavattu juhliakin. Toisaalta
monella alalla virheiden käsittely on vielä alkutekijöissään.
Perinteikkääksi mielletty asianajoala on tästä hyvä esimerkki.
Virheiden pelko on kuitenkin pahinta mahdollista myrkkyä
luovuudelle, itsensä kehittämiselle ja uuden oppimiselle,
sanoo asianajotoimisto Dottirin toimitusjohtaja Johanna Rantanen.
Vuonna 2016 perustettu liikejuridiikkaan erikoistunut yritys
tunnetaan modernina toimijana, joka panostaa paitsi ketterään
palveluun, myös toimivaan yrityskulttuuriin. Siis sellaiseen,
jossa epäonnistumisia ei katsota pahalla.
Virheet ovat osa kaikenlaista liiketoimintaa – ja ylipäänsä
kaikkea inhimillistä toimintaa, Rantanen toteaa.
Jos epäonnistumisia ei sallita, työntekijät pelaavat myös helposti varman päälle.
Rohkeiden kokeilujen tärkeys
Nykyään puhutaan paljon ns. psykologisen turvallisuuden tärkeydestä
eli siitä, että virheitä saisi tehdä ilman pelkoa siitä,
että joutuu nolatuksi tai kritisoiduksi.
Aihetta on käsitelty esimerkiksi vuonna 2014 julkaistussa
Creativity Inc.-johtajuuskirjassa. Sen kirjoittajan, animaatiostudio
Pixarin perustaja Ed Catmullin mukaan johdon tehtävä
ei ole minimoida riskejä, vaan päinvastoin luoda turvallinen
ympäristö niiden tekemiselle.
Asianajotoimisto Dottirin toimitusjohtaja Johanna Rantanen sanoo, että liiallinen virheiden pelko johtaa usein siihen, että aikaa kuluu epäolennaisiin asioihin ja siihen, että ei uskalleta ottaa kantaa.
Kuva: Laura Malmivaara
Tällaisessa ympäristössä saa kokeilla ja ottaa riskejä. Kun
työntekijöiden annetaan sekä onnistua että epäonnistua, luodaan
samalla kulttuuri, jossa ihmiset voivat aidosti tehdä parhaansa
yrityksen hyväksi.
Johanna Rantanen näkeekin virheiden pelon välttämisen
tärkeänä osana hyvää yrityskulttuuria, sillä pelko voi pahimmillaan
lamaannuttaa toiminnan kehityksen. Hän mukaansa
asianajoalalla jollain tasolla vallitsevaa virheiden karttelun
kulttuuria voidaan selittää monella osatekijällä.
Juristien virheiden pelko johtuu nähdäkseni enemmän
asianajotoimistojen yrityskulttuurista, asianajajien ammattiidentiteetistä
ja ammattiin tyypillisesti hakeutuvien henkilöiden
persoonallisuudesta, kuin puhtaasti työn luonteesta.
Ei kiitos liialliselle varovaisuudelle
Järjellä ajateltuna virheet ovat välttämätön osa oppimista ja
kasvua. Tunnetasolla ne voivat kuitenkin olla vaikeita hyväksyä
ja käsitellä. Niihin saattaa myös liittyä häpeää ja kipeitäkin
muistoja.
Syynä saattaa olla se, että epäonnistumiset nähdään usein
negatiivisessa valossa – ikään kuin säröinä muuten täydellisessä
jalokivessä.
Moni on törmännyt tähän myös työelämässä. Virheet saatetaan
nähdä yksinomaan riskeinä, joita tulisi välttää. Tällaisessa
ajattelumallissa asiat voidaan tehdä joko oikein tai väärin.
Todellisuudessa ne voidaan kuitenkin toteuttaa monella eri
tavalla.
Omiin virheisiin on tärkeää suhtautua avoimesti ja sallivasti.
Jos epäonnistumisia ei sallita, työntekijät pelaavat myös
helposti varman päälle. Tämä ei ole ideaalia – edes asianajoalalla.
Virheiden pelko voi johtaa esimerkiksi virheiden piilotteluun
ja siihen, ettei asiakkaille uskalleta ehdottaa luovia ratkaisuja
juridisiin ongelmiin. On siis myös asiakkaan etu, että
virheitä ei pyritä välttämään hinnalla millä hyvänsä, Rantanen
huomauttaa ja jatkaa:
Liiallinen virheiden pelko johtaa usein siihen, että aikaa
kuluu epäolennaisiin asioihin ja siihen, että ei uskalleta ottaa
kantaa. Tarpeetonta varovaisuutta on usein myös se, että laaditaan
liian yksipuolisia sopimuksia, jotka vaikeuttavat asiakkaan
liiketoimintaa.
Kukaan ei ole täydellinen
Näyttää selvältä, että salliva suhtautuminen virheisiin on hyödyllistä
yrityksen menestymisen ja työhyvinvoinnin kannalta.
Yritysten olisikin hyvä pohtia ja tarvittaessa myös linjata
suhtautumistaan virheisiin ja niiden käsittelyyn. Empaattisuus
ei yksissään riitä, vaan johdon tulisi sisäisellä viestinnällään ja
omalla esimerkillään osoittaa, että virheet ovat ihan okei.
Puhumme paljon siitä, että sekä onnistumiset että epäonnistumiset
ovat koko firman omaisuutta. Mikään onnistuminen
ei ole yksittäisestä sankarista kiinni, eikä ketään jätetä yksin,
kun asiat menevät pieleen, Rantanen kertoo.
Dottirilla onkin nähty tärkeäksi rakentaa kulttuuria, jossa
kenenkään ei tarvitse esittää osaavansa kaikkea ja jossa tieto
kulkee – myös alhaalta ylöspäin.
Kaikkien kuuluu oppia kaikilta. Se on mahdollista vain,
jos uskallamme näyttää, että meillä kaikilla on vielä opittavaa.
Meillä vanhemmatkin juristit saavat kysyä ns. tyhmiä kysymyksiä
ja tieto kulkee myös nuoremmilta juristeilta vanhemmille,
Rantanen sanoo.
Kuva: Pixabay
Avainasemassa armollisuus
Johanna Rantanen uskoo esimerkin voimaan. Hänen
mukaansa omiin virheisiin on tärkeää suhtautua avoimesti ja
sallivasti.
Itsemyötätunnon opettelu on pitkällä tähtäimellä paljon
järkevämpää kuin täydellisen virheettömyyden tavoittelu. Itselleen
on osattava antaa anteeksi, Rantanen sanoo.
Hän lisää, että myös työntekijöiden motivaatioon ja
ammatti-identiteettiin panostaminen on tärkeää.
Työntekijä, joka on aidosti motivoitunut työssään ja kokee
omistajuutta hoitamistaan asioista, tekee myös vähemmän virheitä.
Mutta millainen epäonnistuja Rantanen itse sitten on?
Väittäisin, että olen nykyään aika paksunahkainen.
Kehitys on osittain ollut pakon sanelemaa – minulla ei
yrittäjänä ole ollut aikaa jäädä vellomaan epäonnistumisiin,
kun seuraava tulipalo on jo nurkan takana odottanut
sammuttamista.
Entä mikä moka Rantaselle itselleen on jäänyt erityisesti
mieleen?
Ehkä nöyryyttävimmät mokat ovat olleet esiintymisiä,
jotka eivät ole menneet nappiin. Niitä olen joskus jäänyt miettimään
pidempääkin. Mutta hei – mitä pahemmin se kirpaisee,
sitä enemmän se karaisee, hän päättää virnistäen.
Teksti: Vanessa Törnblom
Julkaistu: 04/2021