Hyvinvointi
Henkilöstökuvaus on investointi työhyvinvointiin
Henkilökuvaus on mahdollista järjestää koronaturvallisesti turvavälien kanssa tai niin, että studiolla käy vain yksi kuvattava kerrallaan, sanovat kuvaajat Mirkku Merimaa vasemmalla ja Niina Stolt.
Henkilöstökuvaus on parhaimmillaan tiimihenkeä nostattava elämys ja keino osoittaa arvostusta henkilöstölle. Kokeneet valokuvaajat Niina Stolt ja Mirkku Merimaa eivät koskaan kuvaa ihmistä minuuttiaikataululla. Kun pysähtyy kohtaamaan kuvattavan ihmisenä, lopputulos imartelee sekä kuvattavaa että yrityksen brändiä, he sanovat.
Valokuvaajat Niina Stolt ja Mirkku Merimaa tietävät, että kunnollinen
henkilöstökuvaus tuottaa yritykselle huomattavasti
enemmän arvoa kuin hätäisesti näpsäistyt potretit.
Kun henkilöstökuvaus tehdään ajatuksella, työntekijä loistaa
kuvassa ja se, loistaako työntekijä kuvassa, näkyy yrityksen
asiakkaille ja muille sidosryhmille saakka he sanovat.
Brändin kannalta on merkittävää, miltä työntekijä kokee
näyttävänsä asiakkaiden ja sidosryhmien silmissä.
Tänä päivänä ulkonäköpaineet ovat tosi kovat myös työelämässä,
ja hyvä kokemus henkilöstökuvauksesta kasvattaa
työntekijän itsevarmuutta, kuvaajat sanovat.
Onnistuessaan henkilöstökuva päätyykin usein yrityksen
kanavien lisäksi myös työntekijän omiin ammatillisiin someprofiileihin,
kuten LinkedIniin ja Twitteriin. Siellä se tukee paitsi
työntekijän omaa henkilöbrändiä myös työnantajan brändiä.
Kuva edustaa yritystä ulospäin silloin kun työntekijä liikkuu
omissa sosiaalisen median verkostoissaan.
Stolt ja Merimaa ovat huomanneet, että henkilöstön kuvat
yrityksen kanavilla rakentavat myös luottamusta ja kuvaa siitä,
että henkilöstö on sitoutunutta.
Tuntuu ilman muuta turvallisemmalta tilata tuote tai palvelu
oikealta ihmiseltä kuin kasvottomalta yritykseltä. Ihmisellä on sisäsyntyinen tarve olla tekemisissä toisten ihmisten
kanssa, he mainitsevat.
Henkilöstökuvaus voi olla virkistävä elämys arjen keskellä
Niina Stolt ja Mirkku Merimaa ovat huomanneet, että hyvän
henkilöstökuvan merkitys on korostunut korona-aikana entisestään,
koska monet uudessa työssä aloittaneet eivät ole tavanneet
kollegoitaan eivätkä asiakkaitaan kasvokkain.
Kun tavataan lähinnä verkon viestintäkanavilla, henkilökuva
nousee suurempaan rooliin kuin aiemmin.
Stolt ja Merimaa eivät ole HR:n asiantuntijoita, mutta tietävät,
kuinka suuri merkitys työssä viihtymisellä on hyvinvoinnin
ja jaksamisen kannalta.
Henkilöstökuvauksen ei tarvitse olla pakollinen menoerä
vaan se voi olla investointi henkilöstön hyvinvointiin. Kun
kuvaus tehdään ajan ja ajatuksen kanssa, se tuo virkistystä
arkeen, he sanovat.
Jos et ole vielä nähnyt itsestäsi hyviä kuvia, vika ei ole sinussa vaan kuvaajassa.
Henkilöstökuvauksen voi järjestää omalle työpaikalle tai
Stoltin ja Merimaan studiolle Helsingin Kalasatamaan, missä
on tilaa seurustelulle ja vaikka kahvikupposen siemailulle.
Henkilöstökuvauksen ei tarvitse olla kankea ja kuumottava
tilaisuus, jossa otetaan nopeasti kustakin työntekijästä
potretit, vaan siitä voi halutessaan järjestää virkistävän ja
yhteishenkeä nostattavan hetken, kuvaajat kertovat.
Meillä kävi taannoin kuvattavana ryhmä yksinyrittäjinä
toimivia kirjanpitäjiä. Paikalla oli myös meikkaaja-kampaajamme.
Henkilökuvaushetki oli kirjanpitäjille samalla mukavaa
yhdessäoloa sekä verkostoitumista oman alan ammattilaisten
kesken.
Henkilöstökuvaus voikin täyttää paitsi kuvatarpeen myös
tarpeen viettää aikaa yhdessä tavallista vapaamuotoisemmin.
Nyt korona-aikana henkilöstön jaksamiseen on kiinnitettävä erityisen paljon huomiota, kun ihmiset työskentelevät etäällä
toisistaan. Monissa yrityksissä työyhteisön yhteishenkeä nostattavat
tapahtumat on peruttu tai järjestetty etänä. Henkilökuvaus
on kuitenkin mahdollista järjestää koronaturvallisesti turvavälien
kanssa tai niin, että studiolla käy vain yksi kuvattava
kerrallaan.
Vaikkei kuvauksessa tapaisi kollegoita, on silti mieltä nostattavaa
vaihtaa kotikonttori ja pieruverkkarit siisteihin toimistovaatteisiin,
Stolt ja Merimaa sanovat.
Nyt jos koskaan tarvitaan tällaista piristystä.
Jos henkilöstökuvaus järjestetään rekrytoinnin yhteydessä,
hyvin hoidettu uuden työntekijän kuvaus on kuin lämmin tervetulotoivotus.
Se tuo aloittavalle työntekijälle tunteen, että häntä ja
hänen osaamistaan arvostetaan, kuvaajat kertovat.
Hyvä henkilöstökuvaaja ymmärtää brändiä ja ihmistä
Valokuvaajina Niina Stoltin ja Mirkku Merimaan ominta alaa
on ihmisten kuvaaminen. Henkilöstökuvien ottaminen ei ole
heille koskaan pelkkä tekninen suoritus vaan – ja ennen kaikkea
– ihmisten kohtaamista. He näkevät valokuvauksen palveluammattina.
Kuvattavan pitää tuntea, että kuvaaja on hänestä kiinnostunut.
Nämä arvostuksen ja hyväksynnän tunteet välittyvät
kuvaan. Emme tee vain henkilöstökuvausta vaan henkilöstökuvausta,
joka on samalla vahvistava kokemus, he summaavat.
Stoltin ja Merimaan motoksi on muodostunut, että kaikista
saa hyviä kuvia.
Stoltin ja Merimaan motoksi on muodostunut, että kaikista
saa hyviä kuvia.
Stolt ja Merimaa tietävät, että heittäytymiskykyinen, auttamishaluinen
ja ihmisläheinen henkilöstökuvaaja osaa loiventaa
kuvauskammoa ja saa kenet tahansa loistamaan kuvissa.
Harva tulee valokuvausstudiolle hihkuen sitä, kuinka
hyvältä näyttää ja kuinka hyvät kuvat nyt tulee, päinvastoin.
Monet kammoksuvat kuvattavana olemista ja ajattelevat, ettei
itsestä saa hyviä kuvia. Kuvattavaksi asettuminen on haavoittuvaksi
tulemista, mutta turvallisessa ilmapiirissä siitä tulee
vähemmän kivuliasta, toisinaan jopa hauskaa, he sanovat.
Niina Stolt ja Mirkku Merimaa ovat ihmisten ihmisiä, joiden
seurassa on helppo olla. He tietävät, miten auttaa kuvausta
kammoksuvia ja uskaltavat näyttää myös oman herkkyytensä
kuvattavalle.
Henkilöstökuvauksissa autamme ihmistä näkemään
itsensä arvokkaana. Se on erityisosaamista, jota kaikilla henkilöstökuvaajilla
ei ole. Tiedämme, ettemme muuta henkilökuvauksessa
ihmisen elämää, mutta usein muutamme suhtautumista
valokuvattavana olemiseen, he sanovat.
Mielestämme olennaista ei ole, että henkilökuvaan saapuva
saadaan kuvattua mahdollisimman nopeasti vaan se,
että kuvista tulee mahdollisimman hyvät sekä kuvattavan
itsensä että yrityksen brändin näkökulmasta.
Teksti: Liina Hurri
Kuvat: Ihana Elämys Oy
Julkaistu: 03/2021