Rekrytointi
Monikanavaisuus kuuluu moderniin rekrytointiin
Kuva: Pexels
Kun kilpailu osaajista kovenee, ratkaisuja etsitään niin kohdennetusta monikanavaisesta rekrytointimarkkinoinnista kuin selkeästä viestinnästä.
Johtaja tuskailee avoimeen paikkaan tulleen hakemusmäärän
kanssa. Vaikka hakijoita on valtavasti, juuri sitä oikeaa
ei tunnu löytyvän. Johtaja ei ole yksin, sillä moni organisaatio
painii saman pulman kanssa. Hakemusten määrä ei korvaa
laatua eikä takaa sitä, että rekrytointi saadaan vietyä loppuun
saakka.
Rekrytointi on isojen haasteiden edessä, kun useilla aloilla
kilpailu osaajista kovenee ja samaan aikaan pula osaavista
tekijöistä kasvaa. Miten yritys erottautuu joukosta houkuttelevana
työnantajana? Kuinka oikeat osaajat tavoitetaan?
Haasteita riittää myös työnhakijan näkökulmasta. Työpaikkailmoituksessa
jää usein epäselväksi, mikä on työtehtävän
kannalta kriittistä osaamista ja mitkä asiat kuuluvat vain työnantajan
toivelistalle. Ilmoituksissa saatetaan etsiä superihmisiä
tai kuvataan vaatimukset niin laveasti, että sadat hakijat innostuvat
kokeilemaan onneaan. Puhumattakaan siitä, että hakija
pidettäisiin ajan tasalla rekrytointiprosessin etenemisestä ja
palautetta olisi saatavilla lopputuloksesta riippumatta.
Vahvista rekrytoinnilla työnantajamielikuvaa
LAURA Rekrytointi Oy:n Rekrytointi.com -urapalvelun tuotepäällikkö
Mikko Kuhalampi tuntee hyvin edellä kuvatut haasteet. LAURA Rekrytointi Oy auttaa työnantajia onnistumaan
rekrytoinnissa paremmin ja tehokkaammin digitaalisten työvälineiden
avulla. Samalla se auttaa urallaan eteenpäin
haluavia löytämään elämänsä työpaikan.
Kuhalampi korostaa rekrytoinnin merkitystä työnantajamielikuvan
rakentamisessa. Tilaisuutta ei kannatta jättää käyttämättä,
sillä hyvin hoidettuna siitä syntyy kilpailuetu. Työnhakijan
muisti on yllättävän pitkä. Muistiin jää niin hyvä kuin
huono kohtelu. Työnantajamielikuvastaan huolehtiva yritys
panostaa myös hakijoihin, jotka eivät tule valituksi.

Kuva: Pexels
Rekrytoinnilla on kauaskantoiset vaikutukset. Nyt kesätöitä
hakeva voi olla viiden vuoden päästä se ammattilainen,
joka olisi unelmatyöntekijä yritykselle. Jos tällöin työnhakijalla
on kaksi vaihtoehtoa, voi kakkoseksi jäädä se yritys, joka ei
edellisessä rekrytoinnissa hoitanut asioita kunnolla, sanoo
Kuhalampi.
Monikanavaisuus auttaa tavoittamaan osaajat
Miten luodaan miellyttävä, hyvin hoidettu ja tuloksellinen
rekrytointiprosessi? Monikanavaisuus ja hakijalähtöisyys
kuuluvat olennaisena osana moderniin rekrytointimarkkinointiin,
jolla tavoitetaan paremmin myös passiivisia
työnhakijoita. Digitaaliset rekrytointijärjestelmät, kuten
LAURA™‑rekrytointijärjestelmä, tehostavat prosessia.
Mikko Kuhalampi muistuttaa, että osaajien tavoittamiseksi
rekrytoivan yrityksen tulee olla oikeassa paikassa oikeaan
aikaan.
Monikanavaisuus mahdollistaa oikeiden osaajien
tavoittamisen.
Esimerkiksi Rekrytointi.comin tapauksessa työpaikka
näkyy myös sivuston ulkoisissa digikanavissa ja sosiaalisessa
mediassa. Teemme asiakkaillemme
räätälöidysti myös
maksettua somemainontaa. Olennaista on näkyä juuri siellä,
missä potentiaaliset hakijat ovat.
Henkilöstö kannattaa aktivoida mukaan rekrytointiin. On
todella arvokasta, kun henkilöstö viestii avoimesta paikasta
omin sanoin omille verkostoilleen. Se tuo lisää näkyvyyttä,
mutta kertoo myös tyytyväisyydestä työnantajaan, jos sitä
halutaan suositella muille, sanoo Kuhalampi.
Parempi viestintä johtaa parempiin tuloksiin
Moni rekrytoinnin haaste voidaan ratkaista paremmalla ja
oikein kohdennetulla viestinnällä. Mikko Kuhalammen mukaan
tarvitaan selkeämpiä työpaikkailmoituksia, joissa kerrotaan
työn sisältö avoimesti ja kiinnostavasti – kuitenkaan liikaa kaunistelematta.
Huolellisesti suunniteltu tehtävänkuva ja prosessi
sekä hyvä hakijaviestintä ovat kaiken a ja o.

LAURA Rekrytointi Oy:n Rekrytointi.com -urapalvelun tuotepäällikkö
Mikko Kuhalampi sanoo, että henkilöstö kannattaa aktivoida mukaan rekrytointiin. On todella arvokasta, kun henkilöstö viestii avoimesta paikasta omin sanoin omille verkostoilleen.
Kuva: Samu Hurskainen
Hakijaa tiedotetaan prosessin etenemisestä ja hänelle tarjotaan
mahdollisuutta esittää kysymyksiä missä vaiheessa prosessia
tahansa. Prosessi pysyy aikataulussa. Jos ei, niin sen
voi paikata hyvällä viestinnällä. Hakija saa palautetta suoriutumisestaan
haastatteluissa, tuli sitten valituksi tai ei, summaa
Kuhalampi onnistuneen rekrytointiprosessin osatekijöitä.
Monia aloja vaivaava osaajapula tuskin helpottuu merkittävästi
tulevaisuudessa. Positiivisen työnantajamielikuvan
ja kohdistetun rekrytointimarkkinoinnin rooli tulee entistä tärkeämmäksi.
Laadukas rekrytointiprosessi on erottautumistekijä rekrytoivalle
yritykselle. Kun saadaan hakijalle fiilis, että hänet
todella otettiin tässä huomioon, yritys jää mieleen positiivisessa
valossa.
Julkaistu: 03/2021