Rekrytointi

Vältä kliseet ja muut työpaikkailmoituksen sudenkuopat

Oikotie Työpaikat tutki työpaikkailmoituksen roolia osana rekrytointiprosessia

artikkelikuva: Vältä kliseet ja muut työpaikkailmoituksen sudenkuopat

Oikotie Työpaikkojen Noora Holmström.

Oikotie Työpaikat tutki työpaikkailmoituksen roolia osana rekrytointiprosessia. Tutkimuksesta käy ilmi, että hyvin laadittu työpaikkailmoitus saa hakemaan työpaikkaa ja rakentaa positiivista mielikuvaa työnantajasta.

”Työpaikkailmoitus on kuin käyntikortti, joka luo ensivaikutelman työnantajasta. Oikein koostettu, selkeä ja persoonallinen ilmoitus helpottaa työnhakua, ilahduttaa lukijaa ja innostaa hakemaan paikkaa”, kertoo Oikotie Työpaikkojen Business Manager Noora Holmström.

Hyvin laadittu työpaikkailmoitus rakentaa myös työnantajakuvaa. Positiivisella tavalla mieleen jäänyt työpaikkailmoitus saa hakemaan uudelleen saman työnantajan palvelukseen. Myös entuudestaan tuttu yritys voi onnistuneen työpaikkailmoituksen myötä näyttäytyä uudessa valossa.

Työpaikkailmoituksen merkitystä brändinrakennuksessa ei aina ymmärretä ja sen tärkeyttä osana yrityksen markkinointia aliarvioidaan. Työnantajakuvaa kannattaa kuitenkin vaalia ja ilmoituksen rooliin osana rekrytointiprosessia panostaa, sillä työpaikkailmoitus voi olla myös syy jättää hakematta työpaikkaa.

”Mitä enemmän työnhakijalla on valinnan mahdollisuuksia, sitä enemmän työnantajaa arvioidaan työpaikkailmoituksen perusteella”, Holmström sanoo.

Hyvä työpaikkailmoitus kertoo työtehtävistä kaiken olennaisen ja on totuudenmukaisesti ja ytimekkäästi kirjoitettu. Hakijat huomaavat helposti, jos työnkuvaa yritetään peitellä tai sitä kuvaillaan hienommaksi kuin se todellisuudessa on. Kliseiset ilmaukset ja kovat vaatimukset suhteessa työnkuvaan sekä työnantajan tarjoa miin etuihin ja mahdollisuuksiin vähentävät intoa hakea paikkaa.

”Hakijakeskeinen lähestymistapa vetoaa. Yksisuuntaisten vaatimuslistojen aika on ohi – ilmoituksessa on hyvä kuvata vastavuoroisesti, mitä annettavaa työnantajalla on työntekijälle”, Holmström toteaa.

Tutustu Työpaikkailmoituksen menestystekijät -tutkimukseen Oikotie.fi/tyonantajalle

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa HR viesti




Seuraa HR viesti
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »