Johtaminen
Nuoret ammattilaiset arvostavat pehmeätä johtamista
Moni esimies kokee nuorten milleniaalien tai niin sanotun Y-sukupolven työntekijöiden johtamisen hankalaksi, sillä nuoret ammattilaiset haastavat perinteiset johtamisen mallit ja vaativat esimiehiltään asioita, joihin nämä eivät välttämättä ole valmistautuneet.
"Nykyiset milleniaalit ovat eläneet maailmassa, joka on ollut
jollakin tavoin vanhempaa parempi, esimerkiksi johtaminen
on muuttunut ihmisläheisemmäksi. Tähän korkeampaan lähtötasoon
verrattuna vaaditaan nykyisiltä johtajilta aiempaa paljon
enemmän valmiuksia", toteaa aTalent Recruitingin toimitusjohtaja
Niklas Huotari.
Yritys toteutti vuonna 2018 avoimen tutkimuksen, jossa
selvitettiin nuorten ammattilaisten ajatuksia rekrytoinnista ja
johtamisesta. Toukokuussa 2019 julkaistiin selvitys Nuorten
ammattilaisten johtaminen, joka on osa laajempaa tutkimuskokonaisuutta.
Suuntaviittoja parempaan johtamiseen
"Jos johtaja haluaa saada nuoremman ikäpolven antamaan
parastaan, niin tutkimuksen esiin nostamia asioita kannattaa
huomioida. Ihmiset eivät toimi parhaimmillaan, jos nämä asiat
eivät ole kunnossa", Huotari sanoo.
Tutkimus tiivistää tulokset kymmeneen peruspilariin ja esimiestyön
teemaan, joita nuoret ammattilaiset toivovat esimiehiltään.
Nuoret ammattilaiset toivovat esimiehiltään hyviä kommunikaatiotaitoja,
empatiakykyä ja aitoa halua auttaa heitä menestymään. Hyvä johtaja auttaa alaisiaan tarjoamalla
tukea ja rakentavaa palautetta. Hän on aktiivisesti läsnä alaistensa
arjessa ja on helposti tavoitettavissa tarvittaessa.
Ennen kaikkea nuoret ammattilaiset haluavat esimiehen,
joka luottaa alaistensa osaamiseen ja kykyyn toimia yrityksen
etujen mukaisesti. Hyvä esimies antaa alaisilleen vastuuta
ja vapauden toteuttaa työnsä parhaaksi katsomallaan tavalla
ilman mikromanageerausta.
Hyvät kommunikaatiotaidot kärjessä
Kaikkein toivotuimmaksi esimiestaidoksi kyselyssä nousevat
hyvät kommunikaatiotaidot. Hyvä johtaja osaa kuunnella alaisiaan
ja on aidosti kiinnostunut heidän hyvinvoinnistaan, mielipiteistään
ja kehitysideoistaan.
Kuuntelemalla työntekijöitään hyvä esimies osallistaa heidät
yrityksen päätöksentekoon ja rakentaa luottamuksellisen
suhteen, jossa työntekijä ei pelkää kertoa esimiehelleen vaikeistakaan
asioista. Hyvässä työpaikassa kuunteleminen on
osa kulttuuria eikä vaadi erillisiä prosesseja. Alaisten kuuntelemisen
lisäksi hyvä esimies jakaa avoimesti tietoa yrityksen
suunnasta ja johtoryhmän asettamista tavoitteista.
Nuoret ammattilaiset toivovat esimiehiltään myös kannustavaa
otetta johtamistyöhön. Työntekijöiden painostaminen ja
epärealististen tavoitteiden asettaminen voi johtaa motivaation
laskuun ja korkeaan henkilöstön vaihtuvuuteen.
Esimiehen ei kuitenkaan tule päästää alaisiaan liian helpolla.
Taitava johtaja kannustaa alaisiaan haastamaan itsensä
ja ottamaan enemmän vastuuta. Hän ymmärtää, että virheiden
tekeminen etenkin uran alkuvaiheessa on luonnollista. Virheistä
ei tulisikaan rangaista. Sen sijaan niistä pyritään oppimaan
yhdessä.
Avoin ja rehellinen palaute
Tutkimuksen vastaajien mukaan hyvä johtaja antaa palautetta
avoimesti ja rehellisesti. Hän ei peittele tai kaunistele
sanojaan, vaan sanoo asiat suoraan. Nuorten ammattilaisten
mukaan palautteen pääasiallinen tehtävä on auttaa heitä
kehittymään alansa ammattilaisena.
Positiivisella palautteella osoitetaan työntekijän onnistumiset
ja rakentavalla palautteella kerrotaan mitä alueita kehittää jatkossa. Taitava johtaja osaa myös pyytää palautetta itselleen.
Hyvän esimiestyön neljäs peruspilari on alaisten tukeminen
ja ohjaaminen. Hyvän johtajan tulee haluta alaistensa
onnistuvan. Tutkimuksen vastaajat rinnastivat hyvän johtajan
valmentajaan, jonka tärkein tehtävä on auttaa alaisiaan
onnistumaan.
Vastuun ja vapauden jakaminen on tärkeä peruspilari.
Hyvä esimies asettaa tavoitteet yhdessä työntekijöiden
kanssa, jakaa vastuuta ja antaa alaisilleen vapauden
toteuttaa työnsä parhaaksi katsomallaan tavalla, kunhan
työntekijä täyttää yhdessä asetetut tavoitteet.
Molemminpuolinen luottamus on myös tärkeä tekijä.
Hyvän johtajan odotetaan luottavan alaistensa kykyyn toimia
yrityksen etujen ja arvojen mukaisesti parhaaksi kokemallaan
tavalla. Alaisten pitää myös pystyä luottamaan siihen,
ettei esimies käytä saamaansa luottamuksellista palautetta
heitä vastaan.
Hyvä johtaja on läsnä alaistensa arjessa huolimatta
organisaation koosta. Hyvä esimies tunnistaa, kun työntekijä
ei enää opi uutta nykyisessä tehtävässään ja tarjoaa
tälle uusia haasteita. Jatkuva henkilökohtainen kehittyminen
onkin yksi nuorten ammattilaisten tärkeimmistä kriteereistä
hyvälle johtamiselle.
Teksti: Jari Peltoranta
Kuva:123RF
Julkaistu: 06/2019